Planning of shunting routes for wagon batches in railway yards aiming at reducing total dwell time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58922/transportes.v32i2.2921

Keywords:

Railway yards, Railway maneuvering, Railcars, MRCPSP

Abstract

Railway marshaling yards operations play a crucial role in railway systems. The shuffling activities of railcar lots within the yard account for 10% to 50% of train transit time. The planning of railway yard activities aims to minimize the dwell time of railcar lots and enhance resource utilization. To address this, the present study proposes a mathematical model inspired by the Multi-Mode Resource Constrained Project Scheduling Problem (MRCPSP). The MRCPSP focuses on sequencing activities while considering resource allocation constraints, thereby reducing the time between the initiation and completion of these activities. The model’s validation utilized real data from the Tubarão Yard, employing IBM CPLEX 12.8. In all instances, the total maneuvering time calculated by CPLEX was lower than the time scheduled by yard operations staff, resulting in reductions of up to 2 hours per 6-hour shift.

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Author Biographies

Diesther Silvares, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Engenharia Civil pela Universidade Federal do ES UFES. Possui graduação em Engenharia de Produção pela Fundação de Assistência e Educação (2006). MBA em Gestão de Negócios pelo IBMEC. Pós Graduação em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Universidade Cândido Mendes. É Pós Graduanda em Gestão de Projetos pela Faculdade Unyleya. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, atuou como Engenheira de Planejamento e Consultora Comercial de Transportes. Atuou Docente das disciplinas Gestão da Qualidade, Gestão de Processos, Análise de Investimentos, Gestão Financeira, Planejamento Estratégico, Gestão da Manutenção, Manutenção Mecânica, Gestão de Projetos, Gestão de Operações e Serviços, Logística, Controle Estatístico da Qualidade, Economia, Logística, Marketing Industrial e Pesquisa Operacional, nas Engenharias de Produção, Civil, Elétrica, Ambiental , Mecânica e nos MBAs de Gestão Empresarial e Controladoria.

Rodrigo Alvarenga Rosa, UFES-Universidade Federal do Espirito Santo

Bolsista CNPq Produtividade PQ-1D Transporte. Professor associado no Depto. Eng. Produção da UFES (disciplinas Portos, Estrada de Ferro e Logística). Pós-Doutor em Engenharia de Transportes (PET) na COPPE- Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutor em Engenharia Elétrica (Planejamento Portuário) pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) (2006). Mestre em Informática (Roteirização de Veículos) pela UFES (1996). Graduado em Engenharia Civil pela UFES (1989). Professor permanente do PPGEC- UFES - Área de Transportes (Portos, Ferrovia, Pesquisa Operacional, Meta-heurística). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública (UFES).

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Published

2024-05-14

How to Cite

Silvares, D., & Rosa, R. A. (2024). Planning of shunting routes for wagon batches in railway yards aiming at reducing total dwell time. TRANSPORTES, 32(2). https://doi.org/10.58922/transportes.v32i2.2921

Issue

Section

Artigos