Environmental vulnerability assessment for pre-selecting areas for waterway terminals implementation using AHP
DOI:
https://doi.org/10.58922/transportes.v32i2.2663Keywords:
Environmental vulnerability. River terminals. Waterway. Environmental assessment. AHP.Abstract
The aim of this article is to present an expedited methodology for assessing the environmental vulnerability of areas designated for the implementation of waterway terminals. Environmental studies involve numerous variables, and their relative weighting is highly complex. Existing methodologies often require extensive data collection, resulting in significant costs and time commitments. To address this, we propose a hierarchical environmental assessment procedure based on public and easily accessible data, facilitating the pre-selection of locations for more detailed subsequent studies. The motivation for this study was to balance development with environmental preservation through an expedited model, given that economic and logistical criteria are commonly prioritized based on regional market expectations. To achieve this, we employed the Analytic Hierarchy Process (AHP) method with expert judgment. The proposed procedure was applied to points suggested by the National Waterway Integration Plan (PNIH), published by the National Agency for Waterway Transportation (ANTAQ), for the implementation of waterway terminals on the Tietê River in the state of São Paulo. Our research revealed that near some points chosen by the PNIH (2013), there were areas classified as having very high environmental vulnerability and others with very low environmental vulnerability.
Downloads
References
Almeida, F.S.; F.D.S.R.G. Garrido and Â.A. Almeida (2017) Avaliação de impactos ambientais: uma introdução ao tema com ênfase na atuação do Gestor Ambiental, Revista Diversidade e Gestão, v. 1, n. 1, p. 70-87.
Almeida, M.R.R.; M.I.N. Alvarenga and J.G. Cespedes (2014) Avaliação da qualidade de estudos ambientais em processos de licenciamento. Geociências UNESP, v. 33, n. 1, p. 106-18.
ANTAQ (2013a) Macrolocalização Term Hidroviario.pdf. Laboratório de Transportes e Logística; Universidade Federal de Santa Catarina. Available at: < https://bibliotecadigital.economia.gov.br/handle/123456789/612> (accessed 05/24/2024).
ANTAQ (2013b) Plano Nacional de Integração Hidroviária. Relatório de Metodologia. Available at: <https://web3.antaq.gov.br/ ea/sense/Relatorio.html#pt> (accessed 05/24/2024).
ANTAQ (2014) Relatório mensal de dados operacionais. Available at: https://web3.antaq.gov.br/ea/sense/Relatorio.html#pt > (accessed 07/23/2024).
Ben, F. (2006) Utilização do método AHP em decisões de investimento ambiental. In XXVI ENEGEP (Fortaleza, CE). Fortaleza CE: ENEGEP, p. 1–8.
Brasil (2002) Avaliação Ambiental Estratégica. Brasil: Ministério do Meio Ambiente.
Brasil (2017) Prestação de contas ordinária anual. Relatório de gestão do exercício de 2016. Available at: < https://www.gov. br/dnit/pt-br/acesso-a-informacao/auditorias-antiga/relatorio-de-gestao/relatorio-de-gestao-2016-1/RG20163VERSO_ AprovadoDG_28032017FINAL_1.pdf> (accessed 07/23/2024).
Brasil (2018) Hidrovia do Paraná-Tietê. Available at: <https://www.gov.br/dnit/pt-br/assuntos/aquaviario/hidrovia-do-tiete-parana> (accessed 05/24/2024).
Carmo, M.E. and F.L. Guizardi (2018) O conceito de vulnerabilidade e seus sentidos para as políticas públicas de saúde e assistência social. Available at: <https://www.scielo.br/pdf/csp/v34n3/1678-4464-csp-34-03-e00101417.pdf> (accessed 05/24/2024). DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00101417
CETESB (2015) Qualidade das águas superficiais no estado de São Paulo 2014. São Paulo: CETESB.
CETESB (2020) Enquadramento dos Corpos Hídricos. Águas Interiores – 2020. Available at: <https://cetesb.sp.gov.br/aguas-interiores/enquadramento-dos-corpos-hidricos/#> (accessed 05/24/2024).
CNT (2014a) Transporte Atual: Boletim Ambiental, Confederação Nacional do Transporte, v. 20, n. 230.
CNT (2014b) Transporte Atual: Boletim Estatístico. Confederação Nacional do Transporte, v. 20, n. 230.
CPEA (2009) Plano Integrado porto Cidade – PIPC. Relatório de Impacto Ambiental – RIMA. São Sebastião: CPEA.
Cutter, S. L. (1996). Vulnerability to environmental hazards. Progress in Human Geography, v. 20, n. 4, p. 529-539. DOI: https://doi.org/10.1177/030913259602000407
Cutter, S. L., and Finch, C. (2008). Temporal and spatial changes in social vulnerability to natural hazards. Proceedings of the National Academy of Sciences, v. 105, n. 7, p. 2301-2306. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.0710375105
DAAE (2015) Usos dos recursos hídricos do estado de São Paulo. Available at: <http://catalogo.governoaberto.sp.gov.br/dataset/544- informacoes-sobre-recursos-hidricos-do-estado-de-sao-paulo > (accessed 07/24/2024).
Debastiani Jr, J.R.; D.A.D.O. Naliato; G. Perbiche-Neves et al. (2016) Fluvial lateral environments in Río de La Plata basin: effects of hydropower damming and eutrophication, Acta Limnologica Brasiliensia, v. 28, n. 00, p. e26. DOI: 10.1590/s2179-975x5516. DOI: https://doi.org/10.1590/s2179-975x5516
Departamento Hidroviário (2022) Terminais. Available at: <http://www.dh.sp.gov.br/terminais/> (accessed 26/05/2020).
IBGE (2016) Eclusa, Hidrelétrica, Rodovias. Arquivo Curso Anderson Medeiros. Brasília, DF: IBGE.
IPT (1994) Carta Geotécnica do Estado de São Paulo. Escala 1:500.000. São Paulo: Instituto De Pesquisas Tecnológicas do Estado de São Paulo, vol. I e II.
IPT (2012) Cadastramento de pontos de erosão e inundação no Estado de São Paulo: Relatório Técnico 131.057 – 205. São Paulo: Instituto De Pesquisas Tecnológicas do Estado de São Paulo.
Ka, B. (2011) Aplication of fuzzy AHP and ELECTRE to China dry port selection, The Asian Journal of Shipping and Logisticas, v. 27, n. 2, p. 331-53. DOI: 10.1016/S2092-5212(11)80015-5. DOI: https://doi.org/10.1016/S2092-5212(11)80015-5
Kaiser, I.M.; B.S. Bezerra and L.I.S. Castro (2013) Is the environmental policies procedures a barrier to development of inland navigation and port management? A case of study in Brazil, Transportation Research Part A, Policy and Practice, v. 47, p. 78-86. DOI: 10.1016/j.tra.2012.10.025. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tra.2012.10.025
Kelle, P.; J. Song; M. Jin et al. (2019) Evaluation of operational and environmental sustainability tradeoffs in multimodal freight transportation planning, International Journal of Production Economics, v. 209, p. 411-20. DOI: 10.1016/j.ijpe.2018.08.011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2018.08.011
Kuhlmann, M.L.; H.R.V. Imbimbo; L.L. Ogura et al. (2014) Effects of human activities on rivers located in protected areas of the Atlantic Forest, Acta Limnologica Brasiliensia, v. 26, n. 1, p. 60-72. DOI: 10.1590/S2179-975X2014000100008. DOI: https://doi.org/10.1590/S2179-975X2014000100008
Marchezetti, A.L.; E. Kaviski and M.C.B. Braga (2011) Aplicação do método AHP para a hierarquização das alternativas de tratamento de resíduos sólidos domiciliares, Ambiente Construído, v. 11, n. 2, p. 173-87. DOI: 10.1590/S1678-86212011000200012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-86212011000200012
Montaño, M. and V.E.L. Ranieri (2013) Análise de viabilidade ambiental. In Calijuri, M.C and Cunha, D.G.F. (eds.) Engenharia Ambiental: Conceitos, Tecnologia e Gestão. Rio de Janeiro: Elsevier, cap. 29, pp 751-761.
Nguyen, T.M.T.; D.N. Nguyen; M.H. Truong et al. (2021) Gis-based simulation for deep-water port site selection using hierachy process: a case study form Southern East of Vietnan, Applied Geomatics, v. 13, n. 1, p. 107-18. DOI: 10.1007/s12518-020-00319-2. DOI: https://doi.org/10.1007/s12518-020-00319-2
Portogente (2019) Hidrovia Tietê-Paraná movimenta 9,7 milhões de toneladas de produtos em 2018. Available at: (accessed 05/24/2024).
Quadros, C.E.P.; D.F. Adamatti and A.A. Longaray (2021) O Processo de Análise Hierárquica (AHP) e a teoria das Inteligências Múltiplas (MI): uma revisão de literatura com meta-síntese sobre a relação entre o método e a teoria, Proceeding Series of the Brazilian Society of Computational and Applied Mathematics, v. 8, n. 1, p. 2021. DOI: 10.5540/03.2021.008.01.0454. DOI: https://doi.org/10.5540/03.2021.008.01.0454
Reis, L.P.; M.B. Ladeira and J.M. Fernandes (2013) Contribuição do método analytic hierarchy process (AHP) para auxílio ao processo decisório de terceirizar ou internalizar atividades no contexto de uma empresa de base tecnológica, Revista Produção Online, Florianópólis, SC, v. 13, n. 4, p. 1325-54. DOI: 10.14488/1676-1901.v13i4.1326. DOI: https://doi.org/10.14488/1676-1901.v13i4.1326
Rezende, J. H. (2011) Gestão Ambiental Portuária. Apostila Fatec Jahu.
Rodrigues, G.S.M. (2019) Avaliação do perigo de contaminação do solo em função de sistema de disposição final de resíduos sólidos em valas. Dissertação (mestrado). Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Engenharia, Bauru. Available at: (accessed 05/24/2024).
Romero, A.F. (2009) Mapa de vulnerabilidade ambiental ao óleo e cartas SAO: trecho Praia Grande – Ilha Comprida, litoral paulista. Tese (doutorado). Universidade Estadual Paulista, Geociências e Meio Ambiente, Rio Claro, SP. Available at: <http://hdl.handle. net/11449/102863> (accessed 05/24/2024).
Romero, A.F.; D.M.S. Abessa; R.F.C. Fontes et al. (2013) Integrated assessment for establishing oil environmental vulnerability map: case study for the Santos Basin region, Brasil, Marine Pollution Bulletin, v. 74, n. 1, p. 156-64. DOI: 10.1016/j.marpolbul.2013.07.012. PMid:23896407. DOI: https://doi.org/10.1016/j.marpolbul.2013.07.012
Roso, V.; C. Vural; A. Abrahamsson et al. (2020) Drivers and barriers for inland waterway transportation, Operations and Supply Chain Management: An International Journal, v. 13, n. 4, p. 406-17. DOI: 10.31387/oscm0430280. DOI: https://doi.org/10.31387/oscm0430280
Rossi, M. (2017). Mapa Pedológico do Estado de São Paulo: revisado e ampliado. São Paulo: Instituto Florestal.
Saaty, T.L. (2008) Decision Making with the analytic heirachy process. International Journal of Services Sciences, v. 1, n. 1, p. 83-98. DOI: 10.1504/IJSSCI.2008.017590. DOI: https://doi.org/10.1504/IJSSCI.2008.017590
Saito, S.M. (2011) Desastres naturais e geotecnologias: vulnerabilidade. Available at: <http://www.inpe.br/crs/crectealc/pdf/ silvia_saito.pdf> (accessed 05/24/2024).
Santana, W.A. and T. Tachibana (2004) Caracterização dos elementos de um projeto hidroviário, vantagens, aspectos e impactos ambientais para a proposição de metodologias técnico-ambientais para o desenvolvimento do transporte comercial de cargas nas hidrovias brasileiras. Engevista, v. 6, n. 3, p. 75-85. DOI: https://doi.org/10.22409/engevista.v6i3.146
Santana, W.A. and T. Tachibana (2008) Proposta de diretrizes para planejamento e gestão ambiental do transporte hidroviário no Brasil. Tese (doutorado). Escola Politécnica, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Simões, R.A. (1999) Hidrovia Tietê-Paraná e o plano de desenvolvimento do Vale do Rio Piracicaba: perspectivas, viabilidade e impacto regional. Monografia. UNICAMP, Campinas. Available at: <https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/295609> (accessed 05/24/2024).
SP Cidades (2022) Paulínia. Available at: <https://www.paulinia.sp.gov.br/> (accessed 07/27/2024).
Villa, F. and H. McLeod (2002) Environmental vulnerability indicators for environmental planning and decision-making: guidelines and applications, Environmental Management, v. 29, n. 3, p. 335-48. DOI: 10.1007/s00267-001-0030-2. PMid:11830764. DOI: https://doi.org/10.1007/s00267-001-0030-2
Zhao, J.; G. Ji; Y. Tian et al. (2018) Environmental vulnerability assessment for mainland China based on entropy method, Ecological Indicators, v. 91, p. 410-22. DOI: 10.1016/j.ecolind.2018.04.016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2018.04.016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Líria Baptista de Rezende, Anna Silvia Palcheco Peixoto, Ilza Machado Kaiser, Barbara Stolte Bezerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.