Aplicação de um algoritmo genético ao problema de rodízio de tripulações do sistema de transporte público urbano

Authors

  • Leandro do Carmo Martins Programa da Pós-Graduação Departamento de Computação
  • Gustavo Peixoto Silva Departamento de Computação Universidade Federal de Ouro Preto http://orcid.org/0000-0002-9158-2370

DOI:

https://doi.org/10.14295/transportes.v25i1.1074

Keywords:

Crew rostering problem, Crew scheduling, Genetic algorithms.

Abstract

This paper addresses the resolution of the Crew Rostering Problem (CRP). The problem consists of assigning duties to the crew members of a company over a given planning horizon, in order to minimize its total costs. The number of crews required to perform all journeys is considered as the fixed costs, while the accumulated overtime hours and idle hours for each crew are the variables costs. In the resolution of this problem, it must be considered the labor laws and the operational constraints of each company. In this paper, we solved the CRP in two stages. In the first of them, we defined the rest period, minimizing the total number of crews. In the second stage, we allocated the duties to be performed by crews, minimizing idle and overtime hours. Both stages were solved using a Genetic Algorithm, a novel CRP approach to Brazilian cases. The algorithm was designed to solve a real case from a company and its results were compared with the exact solutions obtained by an Integer Programming Model, indicating to be competitive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro do Carmo Martins, Programa da Pós-Graduação Departamento de Computação

Formado em Ciências da Computação, atualmente está fazendo mestrado no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Computação do Departamento de Computação da Universidade Federal de Ouro Preto.

Gustavo Peixoto Silva, Departamento de Computação Universidade Federal de Ouro Preto

Professor Associado 3 do Departamento de Computação da Universidade Federal de Ouro Preto. Fez mestrado em Matemática Aplicada e Computacional na UNICAMP, doutorado em Engenharia de Transportes na POLI/USP com estágio "sandwich" na Universidade de Leeds, Reino Unido e pós-doutorado no Departamento de Engenharia de Transportes da POLI/USP.

References

Ahuja, R. K., Magnanti, T. L. e Orlin, J. B. (1993) Network Flows: Theory, Algorithms, and Applications. Prentice Hall, New Jersey.

Bianco, L., BieIli, M., Mingozzi, A., Ricciardelli, S. e Spadoni, M. (1992) A heuristic procedure for the crew rostering problem, European Journal of Operations Research, 58(2), p. 272–283.

DOI:10.1016/0377-2217(92)90213-S

Boas, M. G. V. e Silva, G. P. (2014) Modelos de Programação Inteira para o Problema de Rodízio de Tripulações de Ônibus Urbano. Anais do XLVI Simpósio Brasileiro de Pesquisa Operacional, p. 1-12.

Caprara, A., Monaci, M. e Toth, P. (2003) Models and algorithms for a staff scheduling problem, Mathematical Programming, 98(1–3), p. 445–476.

DOI:10.1007/s10107-003-0413-7

Carraresi, P. e Gallo, G. (1984) A multi-level bottleneck assignment approach to the bus drivers rostering problem, European Journal of Operational Research, 16(2), p. 163–173.

DOI:10.1016/0377-2217(84)90071-7

Ernst, A. T.; Jiang, H.; Krishnamoorthy, M. e Sier, D. (2004) Staff scheduling and rostering: A review of applications, methods and models, European Journal of Operational Research, 153, p. 3–27.

DOI:10.1016/S0377-2217(03)00095-X

Goldberg, D. E. (1989) Genetic Algorithms in Search, Optimization and Machine Learning. Addison-Wesley, Berkeley.

Holland, J. H. (1975) Adaptation in Natural and Artificial Systems. University of Michigan Press.

Kruskal, W. H.. e Wallis, W. A. (1952) Use of ranks in the one criterium variance analysis, Journal of American Statistical Association, 47(260), p. 583-621.

DOI:10.1080/01621459.1952.10483441

Leite, P. V. S. (2012) Resolução do Problema de Rodízio de Tripulações Usando um Modelo de Fluxo em Redes. Trabalho de Conclusão de Curso, Departamento de Engenharia de Controle e Automação, Universidade Federal de Ouro Preto.

Mayrink, V. T. M. e Silva, G. P. (2013) Otimização do rodízio de tripulações do sistema de transporte público, Journal of Transport Literature, 7(3), p. 192–213.

DOI:10.1590/S2238-10312013000300009

Silva, G. P. e Prates, R. F. C. (2014) Otimização da Escala Mensal de Motoristas de Ônibus Urbano Utilizando a Metaheurística Variable Neighborhood Search, TRANSPORTES, 22(1), p. 31–43.

DOI:10.14295/transportes.v22i1.698

Talbi, E. G. (2009) Metaheuristics: from design to implementation. John Wiley & Sons.

Toffolo, T. A., Souza, M. J. F. e Silva, G. P. (2005) Resolução do Problema de Rodízio de Tripulações de Ônibus Urbano via Simulated Annealing e Iterated Local Search, Anais do XIX Congresso de pesquisa e Ensino em Transportes, ANPET, 2, p. 657–668.

Whitley, D. (1994) A Genetic Algorithm Tutorial, Computer Science Department, Colorado State University, Fort Collins, CO 80523.

DOI:10.1007/BF00175354

Published

2017-03-01

How to Cite

Martins, L. do C., & Silva, G. P. (2017). Aplicação de um algoritmo genético ao problema de rodízio de tripulações do sistema de transporte público urbano. TRANSPORTES, 25(1), 31–40. https://doi.org/10.14295/transportes.v25i1.1074

Issue

Section

Artigos