Sistema para sincronização e gerenciamento de fluxo de tráfego aéreo multi-agentes
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v13i1.91Abstract
Nesta pesquisa propõe-se um sistema para sincronização e gerenciamento de fluxo de tráfego aéreo que combina tecnologias de Inteligência Artificial – coordenação de Multi-Agentes, e computação distribuída sobre a Internet – Grid Computacional – cuja finalidade é otimizar o fluxo de tráfego aéreo, prevendo congestionamentos e racionalizando a utilização dos recursos dos aeroportos, sem contudo, ferir os princípios de segurança estabelecidos para a área de transportes aéreos. Para demonstrar o sistema desenvolvido, são descritos sua arquitetura, seus componentes e os relacionamentos entre eles, bem como os mecanismos de negociação necessários às tomadas de decisão. A título ilustrativo, é relatado um estudo de caso de planejamento tático, simulado a partir de informações do Aeroporto Internacional de São Paulo. A combinação das duas tecnologias, coordenação de Multi-Agentes e Grid Computacional, aplicada ao problema de gerenciamento do fluxo de tráfego aéreo apresenta perspectivas de tornar-se um tópico promissor para pesquisas futuras.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.