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Authors

  • Suzana de Oliveira Aguiar Instituto Federal do Ceará (IFCE) /Mestrado em Tecnologia e Gestão Ambiental
  • Rinaldo dos Santos Araújo Instituto Federal do Ceará (IFCE) /Mestrado em Tecnologia e Gestão Ambiental
  • Francisco Sales Ávila Cavalcante Universidade Estadual do Ceará (UECE)/Mestrado Acadêmico em Ciências Físicas Aplicadas
  • Rita Karolinny Chaves de Lima Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)/ Engenharia de Energias
  • Bruno Vieira Bertoncini Universidade Federal do Ceará (UFC)/ Departamento de Engenharia de Transportes
  • Rita Karolinny Chaves de Lima
  • Mona Lisa Moura Oliveira Universidade Estadual do Ceará (UECE)/ Mestrado Acadêmico em Ciências Físicas Aplicadas Instituto Federal do Ceará (IFCE) /Mestrado em Tecnologia e Gestão Ambiental

DOI:

https://doi.org/10.14295/transportes.v23i3.896

Keywords:

Vehicle emissions, Air Pollution, Otto/Diesel cycles, Combustion.

Abstract

The increased exponential of the quantitative of vehicles in Brazil, especially in great urban centers, contributes to high rates of emissions of atmospheric pollutants, increased poor air quality and affecting health of the population. This work has as main objective to evaluate the air pollutant emissions from automotive vehicles equipped with Otto (gasoline e ethanol) or Diesel cycle engine under to start (cold or hot engine) and idling conditions. The results showed the importance for cold start for emissions, once vehicles to ethanol and gasoline attained high emission concentrations of CO and HC and, in the case of diesel, NOx. The proceeding used to analysis of instantly pollutants from exhaust tip was efficient to cold start in relationship stabilization conditions engine. Through in the cold start engine have observed in higher levels emissions to HC and CO vehicle with E100, which in especially due to chemical and physic characteristics of ethanol, as well as high latent heat of vaporization. In general, the method used proved to be simple and affordable, it can be useful in diagnostics for vehicle emissions, as also in the monitoring and maintaining regular/preventive vehicular emission sources of pollutants, as well as to support for study of additional emissions to evaluate these conditions (i.e emission inventories).

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Author Biographies

Suzana de Oliveira Aguiar, Instituto Federal do Ceará (IFCE) /Mestrado em Tecnologia e Gestão Ambiental

Mestre em Tecnologia e Gestão Ambiental pelo IFCE. Área de atuação: Química Ambiental e poluição atmosférica.

Rinaldo dos Santos Araújo, Instituto Federal do Ceará (IFCE) /Mestrado em Tecnologia e Gestão Ambiental

Professor adjunto do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Gestão Ambiental (IFCE). Área de atuação: Química Ambiental, Emissões Atmosféricas, catálise ambiental.

Francisco Sales Ávila Cavalcante, Universidade Estadual do Ceará (UECE)/Mestrado Acadêmico em Ciências Físicas Aplicadas

Professor do Mestrado em Fisica Aplicada do Cento de Ciências e Tecnologia (CCT) da UECE.  Área de atuação: poluição atmosférica e energias alternativas.

Rita Karolinny Chaves de Lima, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)/ Engenharia de Energias

Professora adjunta do curso de Engenharia de Energias da Unilab/ Área de atuação: Tecnologias e Desenvolvimento Sustentável.

Bruno Vieira Bertoncini, Universidade Federal do Ceará (UFC)/ Departamento de Engenharia de Transportes

Professor adjunto do curso de Pós-Graduação do Departamento de Engenharia de Transportes. Área de atuação: Estudo de emissões de poluentes provenientes de transporte.

Mona Lisa Moura Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)/ Mestrado Acadêmico em Ciências Físicas Aplicadas Instituto Federal do Ceará (IFCE) /Mestrado em Tecnologia e Gestão Ambiental

Professora do Mestrado em Fisica Aplicada do Cento de Ciências e Tecnologia (CCT) da UECE e do Mestrado em Tecnologia e Gestão Ambiental do IFCE.  Área de atuação: Engenharia térmica (Combustão), Emissões e Catálise Ambiental.

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DOI:10.1016/j.ijheh.2013.08.003.

Published

2015-12-23

How to Cite

Aguiar, S. de O., Araújo, R. dos S., Cavalcante, F. S. Ávila, Lima, R. K. C. de, Bertoncini, B. V., Lima, R. K. C. de, & Oliveira, M. L. M. (2015). . TRANSPORTES, 23(3), 35–43. https://doi.org/10.14295/transportes.v23i3.896

Issue

Section

Artigos