Análise e modelagem da evolução temporal da posse de autos na Região Metropolitana de São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v13i1.88Abstract
O objetivo deste trabalho é estudar o comportamento da posse de autos familiar na Região Metropolitana de São Paulo, buscando analisar a evolução ocorrida entre 1987 e 1997. Foi utilizado um modelo logit multinomial que considera variáveis sociodemográficas e econômicas que influenciam o comportamento das famílias: tamanho da família, número de trabalhadores, número de estudantes, presença ou não de crianças, sexo do chefe, idade do chefe e a renda familiar. Os resultados apontaram mudanças de comportamento ao longo do tempo com relação às variáveis envolvidas, verificando-se uma redução da importância dessas características familiares para explicar a posse de autos, destacando-se o efeito decrescente da renda ao longo do tempo. Esses resultados sugerem que vem crescendo a importância de outros fatores na decisão de posse de auto das famílias, provavelmente relacionados com o mercado de veículos e com políticas urbanas e de transportes.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.