Evaluation of Different Methodologies to Obtain Hot Mix Asphalt Resilient Modulus
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v22i2.792Keywords:
Hot Mix Asphalt. Resilient Modulus. Testing Methodology.Abstract
The Resilient Modulus (RM) is one of the main parameters used on the mechanistic-empirical asphalt pavement design in Brazil. It was recently published in Brazil a new standard for determining this parameter, the NBR 16018 (2011) from ABNT, based on the main international standards. Due to the existence of differences in testing methodology between the current Brazilian standards, tests were carried out to obtain MR in the laboratory using different methodologies. Three different mixtures of Asphalt Concrete (AC) were evaluated. It was observed that there was little variation in the average of the MR results. The impact of the difference in the results obtained from laboratory tests was assessed by means of a struc-tural analysis of an asphalt pavement using the computational program CAP3D. From the analysis, it was observed for the structure examined, that there was also little influence of the methodology used to obtain the MR on the structural response of the layered system.Downloads
References
AASHTO (1996) TP 31-96 - Standard Method of Test for Determining Resilient Modulus of Bituminous Mixtures by Indirect Tension. In: AASHTO Provisional Standard TP-31-96
Edition 1B. Washington, D.C.
ABNT (2011) NBR 16018 - Misturas asfálticas – Determinação da rigidez por compressão diametral sob carga repetida. Rio de Janeiro.
ALENCAR, A. E. V. (2009) Avaliação do Uso de Polímero EVA, Resíduo da Indústria de Calçados (EVAR) e Aditivos no Desempenho Reológico de Ligante Asfáltico de Petróleo. 2009. Tese (Doutorado em Química) - Programa de Pós-Graduação em Química da Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
ARAÚJO, P. C. J.; FERREIRA, W. L. G; CASTELO BRANCO, V. T. F e J. B. SOARES (2009) Considerações sobre o Ensaio de Compressão Diametral no estudo de Materiais de Pavimentação. In: XXIII Congresso de Pesquisa e Ensaio em Transportes, ANPET, Vitória.
ASTM (1995) D 7369 - Standard Test Method for Determining the Resilient Modulus of Bituminous Mixtures by Indirect Tension Test. Philadelfia.
AUSTRALIAN STANDARD (1995) AS 2891.13.1 - Methods of sampling and testing asphalt. Method 13.1: Determination of the resilient modulus of asphalt – Indirect tensile method. Sidney.
BASTOS, J. B. S.; HOLANDA, A. S. e S. H. A. BARROSO (2012) Influência da Variação da Umidade na Análise dos Pavimentos da Região Metropolitana de Fortaleza. In: XVI CONGRESSO
BERNUCCI, L. B.; MOTTA, L. M. G.; CERATTI, J. A. P. e J. B. SOARES (2007) Pavimentação Asfáltica – Formação Básica para Engenheiros. 1. ed. Rio de Janeiro: PETROBRAS: ABEDA.
BESSA, I. S. (2012) Avaliação do processamento digital de imagens como ferramenta para caracterização de agregados e misturas asfálticas. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) - Programa de Mestrado em Engenharia de Transportes, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. BRASILEIRO DE
MECÂNICA DOS SOLOS E ENGENHARIA GEOTÉCNICA, 2012, Porto de Galinhas. Anais... XVI Congresso Brasileiro de Mecânica dos Solos e Engenharia Geotécnica, Porto de Galinhas.
BRITO, L. A. T. (2006) Avaliação e análise paramétrica do ensaio de compressão diametral sob cargas repetidas em misturas asfálticas. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
BSI (1993) DD213: Determination of the Indirect Tensile Stiffness Modulus of Bituminous Mixtures. Londres.
COUTINHO, R. P (2012) Utilização da parte fina de misturas asfálticas para avaliação do dano por fadiga. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) - Programa de Mestrado em Engenharia de Transportes, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
DNER (1994) ME 133 - Misturas Betuminosas – Determinação do Módulo de Resiliência – Método de Ensaio. Rio de Janeiro.
DNIT (2006) ES 031- Pavimentos flexíveis – Concreto asfáltico – Especificação de serviço. Rio de Janeiro.
DNIT (2010) ME 135 - Pavimentação asfáltica - Misturas asfálticas - Determinação do módulo de resiliência – Método de ensaio. Rio de Janeiro.
DORMON, G. M. e C. T. METCALF (1965) Design Curves for Flexible Pavements Based on Layered System Theory. Highway Research Record 71, Highway Research Board. Washington, D.C.
EUROPEAN STANDARD (2003) EN 12967-26 - Bituminous mixtures - Test methods for hot mix asphalt – Part 26: Stiffness. European Committee for Standardization.
FRANCO, F. A. C. P (2007) Método de dimensionamento mecanístico-empírico de pavimentos asfálticos – SisPav. Tese (Doutorado em Engenharia Civil) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
HOLANDA, A. S.; PARENTE JR., E.; ARAÚJO, T. D. P.; MELO, L. T. B.; EVANGELISTA JR., F. e J. B. SOARES (2006) Finite Element Modeling of Flexible Pavements. XXVII Iberian Latin American Congress on Computational Methods in Engineering, CILAMCE, Belém.
KERKHOVEN, R. E. e G. M. DORMON (1953) Some Considerations on the California Bearing Ratio Method for the Design of Flexible Pavements. Shell Bitumen Monograph Nº 1, Amsterdam.
MOTTA, L. M. G (1991) Método de dimensionamento de pavimentos flexíveis; Critério de confiabilidade e ensaios de cargas repetidas. 1991. Tese (Doutorado em Engenharia Civil) – Programa de Pró-Graduação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. SAAL, R. N. e P. S. PELL (1960) Fatigue of bituminous road mixes. Kolloid-Zeitschrift. 171 p.
SICAEP (2004) - Manual do Usuário do Sistema de Controle e Aquisição de dados para Ensaios de Pavimentos. SIGEO. Rio de Janeiro.
SILVA, S. A. T. e A. S. HOLANDA (2011) Uso de elementos infinitos na análise de pavimentos flexíveis. In: AMOSTRA CIENTÍFICA DE PESQUISAS DA ENGENHARIA CIVIL, 5. Fortaleza.
SOARES, J. B.; MORENO, A. M. e MOTTA, L. M. G. (2009) Aspectos gerais de Métodos de Dimensionamento de Pavimentos Asfálticos de vários países e a relação com um novo método brasileiro. Revista Pavimentação, v. XVII, p. 20-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.