Measures of Sustainable Urban Mobility (MMUS):proposals for licensing Polos Generators Travel
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v22i2.689Keywords:
Sustainable Urban Mobility. Development Permit. Trip Generators.Abstract
Trip Generators are known to produce many trips by car and to contribute to the unsustainable mobility in cities. Current processes for licensing those developments reinforce negative impacts caused by these buildings by making sev-eral requirements to support car trips while treats too briefly the public and non-motorized modes, which should be a pri-ority. This paper presents a set of 37 Measures of Sustainable Urban Mobility (MSUM), that can be applied in the licensing processes of large developments, and their validation by experts. The validation of the MSUM was made through an online survey with practitioners and researchers. The results demonstrate broad acceptance of the proposed measures and reveal a strong importance given to the subject.Downloads
References
Brasil (2012) Lei nº 12.587, de 3 de janeiro de 2012. Diretrizes da Política Nacional de Mobilidade Urbana. Brasília-DF.
Brasil Acessível (2006) Caderno 2 - Boas Práticas em Acessibilidade. Ministério das Cidades. Brasília-DF.
Cavalcante, A. P. H.; Freitas, I. M. D. P; Delgado, J. P. M.; Goldner, L. G.(2012) Polos de Uso Misto e Polos de Uso Múltiplo. In: Portugal, L. S. (org.) Polos Geradores de Viagens orientados à qualidade de vida e ambiental: modelos e taxas de geração de viagens. Interciência. Rio de Janeiro, RJ.
Complete Streets (2014) National Complete Streets Coalition. Smart Growth America. Site: www.smartgrowthamerica.org/complete-streets. Acessado em 31/03/2014.
Cooke, R. M. (1991) Experts in Uncertainty: Opinion and Subjective Probability in Science. New York.
Costa, M. D. S. (2008) Um índice de mobilidade urbana sustentável. Escola de Engenharia de São Carlos - USP. São Carlos.
Creswell, J. (1998) Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, California.
ITE (2010) Design Walkable Urban Thoroughfares - A Context Sensitive Approach. Institute of Transportation Engineers and Congress for the New Urbanism. [S.l.].
Khattak, A. J.; Stone, J. (2004) Traditional Neighborhood Development - Trip Generation Study. Center for Urban & Regional Studies. Department of City and Regional Planning University of North Carolina. USA. Carolina Transportation Program.
Mancini, M. T.; Silva, A. N. R. (2010) Padrões de geração de viagens e mobilidade urbana sustentável. Revista Transportes, XVIII, n. 1, Março 2010. 36-45.
Marques, J. D. S. (2010) Estudo de Impacto de Vizinhança: uma análise crítica feita por meio dos relatórios de impacto de vizinhança apresentados no DF. Universidade de Brasília.
TRANSPORTES, v. 22, n. 2 (2014), p.11-22.
Ministério das Cidades (2004) Política Nacional de Mobilidade Urbana Sustentável. Secretaria Nacional de Transportes e Mobilidade Urbana - SeMOB. [S.l.].
Ministério das Cidades (2007) Caderno de Referência para Elaboração de Plano de Mobilidade Urbana. Secretaria Nacional de Transporte e da Mobilidade Urbana - SeMob.
Moraes, E. B. A. D. (2008) Processos de Licenciamento de Polos Geradores de Viagens: o estudo de caso do Recife-PE.
Universidade Federal de Pernambuco. Recife.
Moreira, A. C. M. L. (1997) Mega-projetos & Ambiente Urbano: uma metodologia para elaboração de relatório de impacto de vizinhança. FAAUSP. São Paulo.
Moura, M. V. D. (2010) Estudo dos impactos causados por polos geradores de viagens na circulação de pedestres. Universidade Federal de Brasília. Brasília. Dissertação de Mestrado.
Rede PGV - Rede Ibero-Americana de Estudos em PGV. PET/COPPE/UFRJ. Disponível no site: htpp://redepgv.coppe.ufrj.br. Acesso em: 27.mar.2014
Portugal, L. S.; Goldner, L. G. (2003) Estudo de Polos Geradores de Tráfego e de seus Impactos nos Sistemas Viários e de Transportes. [S.l.]: Ed. Edgard Blucher.
Santos, D.V.C. (2011) Polos Geradores de Viagens Sustentáveis: uma proposta para o licenciamento e a análise de projetos. Dissertação de Mestrado. MEAU/UFBA.
Santos, O. B. (2009) Indicadores de mobilidade urbana: uma avaliação da sustentabilidade em áreas de Salvador - Bahia. Dissertação de Mestrado. MEAU/UFBA.
Schützer, K. (2010) A percepção do pedestre sobre a qualidade da paisagem urbana. Universidade Federal de São Carlos. São Carlos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.