Um índice de acessibilidade dos aeroportos que incorpora usuários com diferentes restrições de mobilidade
DOI:
https://doi.org/10.4237/transportes.v20i3.596Abstract
O objetivo desse trabalho foi a criação de um índice de acessibilidade a aeroportos que considera vários grupos de usuários, incluindo estrangeiros e indivíduos com diferentes restrições de mobilidade. O método tem início com uma seleção de indicadores. Estes são agrupados de acordo com o modo de transporte disponível para acesso ao aeroporto: táxi, carona, automóvel próprio, automóvel de aluguel, ônibus regional e ônibus especial. Os indicadores são avaliados através de pesquisas e levantamentos de campo e recebem notas de acordo com o seu desempenho. Por fim, os escores dos indicadores são ponderados e uma nota final pode ser calculada para cada aeroporto. O maior valor encontrado em uma aplicação do índice a seis importantes aeroportos brasileiros foi 0,625 (em uma escala que vai de zero a um), no aeroporto Santos Dumont. Isto evidencia que há muitos aspectos a serem melhorados no que diz respeito à acessibilidade aos aeroportos no Brasil.Downloads
References
Alves, B. B. (2005) A importância da variabilidade do tempo de viagem no acesso terrestre a aeroportos: estudo de caso do Aeroporto Internacional André Franco Montoro. Dissertação de Mestrado, EPUSP, São Paulo.
ABNT (1999) NBR 14273: Acessibilidade da pessoa portadora de deficiência no transporte aéreo comercial. Associação Brasileira de Normas Técnicas. Rio de Janeiro.
Braga, A. F. e E. P. Guedes (2008) Proposta de Cálculo da Acessibilidade em Aeroportos com o uso de Sistema de Informações Geográficas. Anais do XXII Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes, ANPET, Fortaleza-CE.
Caves, R. E. e G. D. Gosling (1999) Strategic Airport Planning. 1. ed. Oxford: Elsevier Science Ltd.
Clark, M. C. e W. H. K. Lam (1990) Airport ground access considerations. Airports into the 21st Century. Hong Kong Institution of Engineers, Hong Kong, 5-7, Fevereiro.
Gosling, G. D. (1997) Airport Ground Access and Intermodal Interface. Transportation Research Record, Washington DC, n1600, pp. 10-17
Gosling, G. D. (2008) Airport Ground Access Mode Choice Models, a synthesis of airport practice. Airport Cooperative Research Program synthesis 5, Transport Research Board, disponível em: http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/acrp/acrp_syn_005.pdf
Harvey, G. (1986) Study of airport access mode choice. Journal of transportation Engineering. 112 (5), 525-545.
Koster, P., E. Kroes e E. T. Verhoef, (2010) Travel Time Variability and Airport Accessibility. Tinbergen Institute Discussion Paper. TI 2010-061/3.
Kouwenhoven, M. (2008) The Role of Accessibility in Passengers’ Choice of Airports, OECD. Discussion Paper No. 2008-14, Paris.
Kouwenhoven, M., E. Kroes e J. Veldhuis (2008) Forecasting the impacto f a ticket tax in the Netherlands. European Transport Conference, Noordwijk.
Mamede, D. A. e C. J. P. Alves (2009) Estudo sobre a acessibilidade de aeroportos no Brasil. Anais do 15º Encontro de Iniciação Científica e Pós-Graduação do ITA – XV ENCITA / 2009. Instituto Tecnológico de Aeronáutica, São José dos Campos, SP, Brasil, Outubro, 19 a 22.
McKinsey & Company (2010) Estudo do Setor de Transporte Aéreo do Brasil: Relatório Consolidado. Rio de Janeiro.
Monteiro, A. B. e M. Hansen (1996) Improvements to Airport Ground Access and Behavior of Multiple Airport System: BART Extension to San Francisco International Airport. Transportation Research Record, Washington DC, n.1562, pp. 38-47.
Skinner, R. E. (1976) Airport choice: an empirical study. Transportation Engineering Journal, 102 (4), 871-882
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.