Resistência e elasticidade de concretos compactados com agregados reciclados de construção e de demolição para aplicações em pavimentação
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v17i2.357Abstract
O emprego de agregados reciclados de resíduos sólidos da construção civil e demolição tem sido objeto de interesse de agentes públicos engajados em projetos e obras de pavimentação viária. A coleta, triagem e classificação desses materiais como agregados alternativos torna ainda possível seu emprego em concretos para algumas finalidades, sendo que no caso do concreto compactado para fins de pavimentação ainda não se tem precedente de uso no país. Estudos sobre este material para pavimentação têm sido realizados, sendo aqui apresentados resultados relativos a características mecânicas fundamentais para a análise das potencialidades do material para bases de pavimentos asfálticos e de concreto, ainda que para aplicações urbanas e em volumes limitados. Foram empregados nos estudos agregados reciclados de diferentes origens em substituição parcial ou total dos de agregados nos concretos. Os resultados obtidos permitem observar inexpressiva alteração em resistências com pequenos ajustes nos consumos de cimento. Todavia, concomitantemente ocorreu queda expressiva dos valores de módulo de elasticidade dos materiais na medida em que frações menos densas de agregados foram empregadas em maior quantidade e a parcela de substituição de agregados virgens por reciclados aumentou. As características observadas permitem a indicação do emprego do material para vias de baixo volume de tráfego além de áreas residenciais, condomínios, estacionamentos, etc. Por outro lado, o aumento da porosidade dos concretos em função da presença de reciclados exige atenção e estudos mais aprofundados sobre o comportamento à fratura e à fadiga desses materiais.Abstract: Along the last decades, recycled aggregate produced from waste material from civil construction activities gained growing interest for its employment in pavements. Appropriate collection, selection and sieving of such a material make it possible to use it in concretes for many applications, such as rolled compacted concrete. As partial results of an in course comprehensive study about compacted concrete, manufactured with this kind of aggregate, essential physical and mechanical characteristics of some concretes are presented herein, promptly aiding to foresee its suitability as bases for asphalt or concrete pavements, despite the constrained context. Recycled aggregate from several sources has been used as a replacement for coarse and fine aggregates in concretes. Results went beyond expectations since the little cement content increases requirements to avoid strength losses as pottery recycled aggregates contents also increase. However, the concrete modulus of elasticity has fallen with the inclusion of alternative aggregate. The set of results allow indicating that such concretes can be used in low-volume pavements such as residential ones, parking lots, garage floors, among others; nevertheless, the increasing porosity of the compacted concretes using recycled aggregate needs further attention as regards to fatigue and fracture of such materials for paving purposes.
Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2009-07-02
How to Cite
Ricci, G., & Balbo, J. T. (2009). Resistência e elasticidade de concretos compactados com agregados reciclados de construção e de demolição para aplicações em pavimentação. TRANSPORTES, 17(2). https://doi.org/10.14295/transportes.v17i2.357
Issue
Section
Artigos
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.