Access to opportunities in the informal city: characterizing the role of accessibility in the built environment and mobility in precarious settlements of Fortaleza
DOI:
https://doi.org/10.58922/transportes.v32i2.2891Keywords:
Urban accessibility, Informal housing, Built environment, Urban mobilityAbstract
Despite recent advances in the literature dealing with socio-spatial inequalities in urban accessibility, and its complex network of causes and consequences, relevant gaps are recognized in relation to the context of informal housing. In this sense, this paper aims to analyze the patterns of built environment and mobility in groups of precarious settlements with different levels of locational accessibility. Based on the crossing of secondary data from different sources and on the construction of representative indicators, an exploratory analysis of the terciles of precarious settlements was carried out, using Fortaleza as a case study. The results obtained allow the conclusion that more accessible precarious settlements present more intensified occupation, less diversity of uses and more sustainable urban mobility patterns, reinforcing the need for public policies to bring people and activities closer together.
Downloads
References
Abramo, P. (2003) A Cidade da Informalidade: Desafio das Cidades Latino-Americanas. Rio de Janeiro: Sette Letras.
Abramo, P. (2009) O mercado informal de solo em favelas e a mobilidade residencial dos pobres nas grandes cidades: um marco metodológico. In Abramo, P. (ed.) Favela e Mercado Informal: a Nova Porta de Entrada dos Pobres nas Cidades Brasileiras. Porto Alegre: ANTAC, p. 14-47.
Assis, R.F.; C.F.G. Loureiro and F.F.L.M. Sousa (2022) Modelagem LUTI das decisões locacionais de diferentes grupos socioeconômicos: determinantes e inter-relações, urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, v. 14, e20210395. DOI: 10.1590/2175-3369.014. e20210395. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3369.014.e20210395
Blanco, J.; K. Lucas; A. Schafran et al. (2018) Contested mobilities in the Latin American context, Journal of Transport Geography, v. 67, p. 73-5. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2018.01.006. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2018.01.006
Boisjoly, G.; B. Serra; G.T. Oliveira et al. (2020) Accessibility measurements in São Paulo, Rio de Janeiro, Curitiba and Recife, Brazil, Journal of Transport Geography, v. 82, p. 1-11. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2019.102551. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2019.102551
Braga, C.K.V.; C.F.G. Loureiro and R.H.M. Pereira (2020) Analisando a variabilidade de estimativas de acessibilidade por transporte público a partir de dados de GPS, Revista Transportes, v. 28, n. 5, p. 169-84. DOI: 10.14295/transportes.v28i5.2175. DOI: https://doi.org/10.14295/transportes.v28i5.2175
Cardoso, A. and R. Denaldi (2018) Urbanização de Favelas no Brasil: um Balanço Preliminar do PAC. Rio de Janeiro: Letra Capital.
Corrêa, R.L. (2013) Segregação residencial: classes sociais e espaço. In Vasconcelos, P.A.; R.L. Corrêa and S.M. Pintaudi (eds.) A Cidade Contemporânea: Segregação Espacial (1a ed.). São Paulo: Contexto.
Ewing, R. and R. Cervero (2001) Travel and the built environment: a synthesis, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, v. 1780, n. 1, p. 87-114. DOI: 10.3141/1780-10. DOI: https://doi.org/10.3141/1780-10
Fernandes, E. (2010) Desafios da regularização fundiária de assentamentos informais consolidados em áreas urbanas, Revista Fórum de Direito Urbano e Ambiental, v. 9, n. 49, p. 34-8.
Geurs, K.T. and B. van Wee (2004) Accessibility evaluation of land-use and transport strategies: review and research directions, Journal of Transport Geography, v. 12, n. 2, p. 127-40. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2003.10.005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2003.10.005
HABITAFOR, Prefeitura de Fortaleza (2013). PLHIS - Plano Local de Habitação de Interesse Social de Fortaleza: pelo Ingresso à Terra Urbanizada e à Moradia Digna e Sustentável. Fortaleza.
IBGE (2010). Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE. Available at: (accessed 02/20/2023).
Lago, L.C. (2002) A lógica segregadora na metrópole brasileira: novas teses sobre antigos processos, Cadernos IPPUR, v. 16, n. 2, p. 155-76.
Lopes, A.S.; C.B. Cavalcante; D.S. Vale et al. (2020) Convergence of planning practices towards LUT integration: seeking evidences in a developing country, Land Use Policy, v. 99, p. 104842. DOI: 10.1016/j.landusepol.2020.104842. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2020.104842
Maia, M.L.; K. Lucas; G. Marinho et al. (2016) Access to the Brazilian city: from the perspectives of low-income residents in Recife, Journal of Transport Geography, v. 55, p. 132-41. DOI: 10.1016/j.jtrangeo.2016.01.001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2016.01.001
Maricato, E. (2003) Metrópole, legislação e desigualdades, Estudos Avançados, v. 7, n. 48, p. 151-67. DOI: 10.1590/ S0103-40142003000200013.
Marques, E. (2014) Estrutura social e segregação em São Paulo: transformações na década de 2000, Dados, v. 57, n. 3, p. 675-710. DOI: 10.1590/00115258201421. DOI: https://doi.org/10.1590/00115258201421
Marques, E. and H. Torres (2004) São Paulo: Segregação, Pobreza e Desigualdades Sociais. São Paulo: SENAC.
Morgan, M.; J.B. Young; M. Lovelace et al. (2019) OpenTripPlanner for R, Journal of Open Source Software, v. 4, n. 44, p. 1926. DOI: 10.21105/joss.01926. DOI: https://doi.org/10.21105/joss.01926
Nadalin, V.G. and L. Mation (2018) Localização Intra-Urbana das Favelas Brasileiras: o Papel dos Fatores Geográficos. Texto para Discussão IPEA, v. 2390. Brasília. Available at: <http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/8483> (accessed 10/06/2022).
Padgham, M. (2019) Dodgr: an R package for network flow aggregation, Transport Findings. DOI: 10.32866/6945. DOI: https://doi.org/10.32866/6945
Pasternak, S. (2006) São Paulo e suas favelas, PosFAUUSP, v. 19, n. 19, p. 176-97. DOI: 10.11606/issn.2317-2762.v0i19p176-197. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i19p176-197
Pasternak, S. and C. D’Ottaviano (2016) Favelas no Brasil e em São Paulo: avanços nas análises a partir da Leitura Territorial do Censo de 2010, Cadernos Metrópole, v. 18, n. 35, p. 75-99. DOI: 10.1590/2236-9996.2016-3504. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-9996.2016-3504
Pequeno, L.R.B. and S.V. Rosa (2015) Inserção urbana e segregação espacial: análise do Programa Minha Casa Minha Vida em Fortaleza. In Santo Amore, C.; L. Shimbo and B. Rufino (eds.) “Minha Casa... e a Cidade?”. Rio de Janeiro: Letra Capital, p. 131-164.
Pequeno, L.R.B.; J.B. Loureiro; S.V. Rosa et al. (2022) Fortaleza: trajetória das políticas públicas voltadas para a urbanização de assentamentos precários. In Silva, M.N.; A. Cardoso and R. Denaldi (eds.) Urbanização de Favelas no Brasil: Trajetória de Políticas Municipais. Rio de Janeiro: Letra Capital, p. 295-338.
Pereira, R.H.M.; C.K.V. Braga; B. Serra et al. (2019) Desigualdades Socioespaciais de Acesso a Oportunidades nas Cidades Brasileiras. Texto para Discussão IPEA, v. 2535. Brasília. Available at: <http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/9586> (accessed 02/20/2023)
Pizzol, B.; O. Strambi; M. Giannotti et al. (2021) Activity behavior of residents of Paraisópolis slum: analysis of multiday activity patterns using data collected with smartphones, Journal of Choice Modelling, v. 39, p. 100287. DOI: 10.1016/j.jocm.2021.100287. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jocm.2021.100287
Rolnik, R. and K. Nakano (2009) As armadilhas do pacote habitacional. Le Monde Diplomatique Brasil. Available at: (accessed 02/20/2023).
Siqueira, M.F. (2020) Uso da Inferência Causal na Análise dos Determinantes da Demanda por Transportes. Dissertação (mestrado). Programa de Pós-graduação em Engenharia de Transportes, Universidade Federal do Ceará. Fortaleza.
Vasconcellos, E.A. (2001) Urban Transport Environment and Equity: the Case for Developing Countries (1st ed.). London: Routledge. DOI: 10.4324/9781315071756 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315071756
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Isabela Ribeiro de Castro, Matheus Fontenelle Siqueira, Carlos Kauê Vieira Braga, Carlos Felipe Grangeiro Loureiro, Luis Renato Bezerra Pequeno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.