Gestão de demanda por viagens: estudo sobre as iniciativas institucionais na busca por uma mobilidade urbana sustentável através de um índice (IMOC)
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v28i1.1850Keywords:
Travel demand management, Sustainable urban mobility, Corporate mobility.Abstract
Based on Travel Demand Management (TDM), this paper focus on initiatives that might be used by institutions aiming sustainable mobility. For a long time, city’s urban mobility issues were managed by increasing road space. However, it is noticed that even when infrastructure’s investments take place in a large scale, its benefits do not last long, since road space expansion tends to increase individual transportation. The need of a strategy to improve infrastructure’s use and potentiate transport options brings to the development of Travel Demand Management. This strategy will be studied in this paper thought the analysis of two institutions: UFPE and C.E.S.A.R. To do so, is proposed the Corporate Mobility Index (IMOC), that shows the institution’s adequacy to TDM practices. The results indicate that C.E.S.A.R. (IMOC=0.52) is more effective than UFPE (IMOC=0.46).Downloads
References
Anderson, S., Ungemah D. (1999) Variable Work Hours: an implementation guide for employers. Denver, USA.
Balassiano, R. (1998) Planejamento estratégico de transportes considerando sistemas de média e baixa capacidade. In: CNT/ANPET. Transporte em Transformação II. São Paulo, Makron Books, 124 – 140.
Broaddus, A.; T. Litman, G. Menon (2009) Transportation Demand Management. Eschborn, Hesse.
Canada, Transport Canada (2010) Workplace Travel Plans: guidance or Canadian employers. Ottawa, Canada.
Canales, D., A. Leal (2012) O papel do transporte por fretamento na melhoria da mobilidade urbana. Transporte por fretamento, série Cadernos Técnicos, ANTP e FRESP, São Paulo, v. 9, p. 15-17
Castro, J., Balassiano, R. (2015) Planos de Mobilidade Corporativa: Instrumento de Gestão da Mobilidade Urbana. In: XIII Rio de Transportes, Rio de Janeiro, RJ.
C.E.S.A.R. (2016) Um pouco mais sobre a gente. Centro de Estudos e Sistemas Avançados do Recife. Disponível em http://www.cesar.org.br/quem. Acessado em abril de 2016.
Congiu, F. (2014) Especial – Cidades parada, empresas lenta. Ideia Sustentável. Disponível em http://www.ideiasustentavel.com.br/2014/01/especial-cidades-paradas-empresas-lentas/. Acessado em 13 jul. 2015.
EMBARQ Brasil (2015) GDV – Gestão de Demanda de Viagens e Mobilidade Corporativa. Porto Alegre, RS.
Ferronatto, L. G. Potencial de medidas de gerenciamento da demanda no transporte público urbano por ônibus. Dissertação (mes-trado). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil, 2002.
FHWA (2004) Mitigating Traffic Congestion: the role of demand-side strategies. Washington, DC., USA.
FHWA (2012) Integrating Demand Management into the Transportation planning process: a desk reference. Washington, DC., USA.
FTA (1992) Variable Work Hours. Federal Transit Administration – FTA. U.S. Department of Transportation. Disponível em http://ntl.bts.gov/lib/5000/5600/5647/tdmvwh.pdf. Acessado em 14 jul. 2015.
ITDP (2018) O acesso de mulheres e crianças à cidade. Instituto de Políticas de Transporte & Desenvolvimento. Rio de Janeiro, Brasil. Disponível em http://2rps5v3y8o843iokettbxnya.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2018/01/ITDP-Brasil-_-O-Acesso-de-Mulheres-e-Criancas-a-Cidade-_-JAN-2018-1.pdf. Acessado em maio de 2019.
Kneib, E. C.; Taco, p. W. G.; Silva, P. C. M. S. (2009) Polos geradores de viagens e mobilidade: a evolução dos conceitos e da consideração dos impactos gerados. Revista dos Transportes Públicos – ANTP, v. 31, n. 121, p. 65-80, 1º quadrimestre.
Le Vine, S.; Zolfaghari, A.; Polak, J. (2014) Carsharing: evolution, challenges and opportunities. Association des Constructeurs Européens d’Automobiles – ACEA, Bruxelles, Belgium.
Litman, T. (2004) Mobility management. Sustainable Transport: a sourcebook for policy-makers in developing cities. Module 2b. Eschborn, Alemanha. Disponível em http://www.vtpi.org/gtz_module.pdf. Acessado em 15 jul. 2015.
Meira, L. H., M. L. A. Maia, M. O. Andrade, A. Brasileiro (2014) A influência da qualidade do transporte público na rotina acadêmica: o caso da Universidade Federal de Pernambuco. In: XXVIII Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes – AN-PET. Curitiba, PR.
Meyer, M. (1997) A Toolbox for Alleviating Traffic Congestion and Enhancing Mobility. Institute of Transportation Engineers, Washington D. C.
Mobilize Brasil; EY (2016) Guia de Mobilidade Corporativa. Mobilidade Urbana Sustentável Brasil. Disponível em http://www.mobilize.org.br/midias/pesquisas/guia-de-mobilidade-corporativa-ey---mobilize-brasi.pdf. Acessado em outubro de 2017.
New Zealand, NZ Transport Agency (2011) Workplace Travel Plan Guidelines: general travel planning know-how with a focus on travel to and from work. New Zealand.
Pereira, R. H. M.; Schwanen, T. (2013) Tempo de deslocamento Casa-Trabalho no Brasil (1992-2009): diferenças entre regiões metropolitanas, níveis de renda e sexo. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, Brasília/DF, Brasil.
Petzhold, G. S.; Lindau, L. A. (2015) O papel das corporações na busca pela melhora das condições de mobilidade urbana nas cidades. In: XXIX Congresso Nacional de Pesquisa em Transporte da ANPET. Ouro Preto, MG.
Petzhold, G. S.; Lindau, L. A. (2017) Planos de mobilidade corporativa: análise e proposta de método para sua elaboração. Revista Transportes, v. 15, n. 1, p. 1-11.
Portugal, L. S. (Org.) (2012) Polos geradores de viagens orientadas à qualidade de vida e ambiental: modelos e taxas de geração de viagens. Rio de Janeiro: Interciência.
Rosa, M.; Branco, M. L. G. C.; Firkowski, O. L. C. F. (2005) Movimento pendular e perspectivas de pesquisas em aglomerados urbanos. São Paulo em Perspectiva, v. 19, n. 4, p. 121-133.
Saaty, T. L. (1977) A scaling method for priorities in hierarchical structures. Journal of Mathematical Psychology, vol. 15, p. 234-281, 1977.
Schmitt, R. S. (2006) Impactos da implantação de medidas de gerenciamento da mobilidade em uma área urbana com múltiplos polos atratores de viagens. Dissertação (mestrado). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil.
Silva, C. B. P. (2013) Gestão da mobilidade dos empregados: as empresas no caminho da sustentabilidade. 19º Congresso Brasileiro de Transporte e Trânsito, Brasília – DF.
Spitzcovsky, D. (2013) 5 maneiras das empresas ajudarem na mobilidade urbana. Rede Sustentabilidade. Disponível em http://redesustentabilidade.org.br/5-maneiras-das-empresas-ajudarem-na-mobilidade-urbana/. Acessado em 13 jul. 2015.
VTPI (2014) Online TDM Encyclopedia. Instituto de Política de Transportes de Victoria (Victoria Tranport Policy Institute - VTPI). Victoria, Canadá. Disponível em: www.vtpi.org/tdm/index.php. Acessado em 05 jul. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- The authors retain the copyright and grant Transportes the right of first publication of the manuscript, without any financial charge, and waive any other remuneration for its publication by ANPET.
- Upon publication by Transportes, the manuscript is automatically licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0 license. This license permits the work to be shared with proper attribution to the authors and its original publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional separate contracts for the non-exclusive distribution of the version of the manuscript published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of the initial publication in this journal, provided that such a contract does not imply an endorsement of the content of the manuscript or the new medium by ANPET.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites) after the editorial process is complete. As Transportes provides open access to all published issues, authors are encouraged to use links to the DOI of their article in these cases.
- Authors guarantee that they have obtained the necessary authorization from their employers for the transfer of rights under this agreement, if these employers hold any copyright over the manuscript. Additionally, authors assume all responsibility for any copyright infringements by these employers, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.
- Authors assume full responsibility for the content of the manuscript, including the necessary and appropriate authorizations for the disclosure of collected data and obtained results, releasing ANPET and Transportes from any responsibility in this regard.