Validação de um modelo de desempenho de caminhões em rampas ascendentes
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v9i1.179Abstract
Este artigo descreve a validação de um modelo de desempenho de veículos pesados a partir de curvas empíricas de desempenho em rampas ascendentes elaboradas para caminhões cuja massa, modelo e potência são conhecidos. Os dados foram obtidos numa rodovia de pista simples do estado de São Paulo, onde existe uma balança móvel. O método de levantamento das curvas distância-velocidade consistiu em seguir os caminhões em um automóvel e ler as velocidades no velocímetro do automóvel nos instantes em que o caminhão passava por pontos predefinidos, a cada 100 metros, ao longo da rampa. As curvas de desaceleração observadas empiricamente foram comparadas com curvas obtidas através de um modelo analítico, calibrado com informações obtidas de caminhões em uma balança rodoviária e da literatura especializada. Verificou-se que os parâmetros inicialmente adotados na calibração eram adequados somente para caminhões rígidos. Assim, o modelo foi recalibrado para melhor representar o desempenho de caminhões articulados. Embora a quantidade de curvas empíricas obtidas não tenha sido muito grande, pode-se concluir que o modelo de desempenho foi satisfatoriamente validado para as categorias de caminhões analisadas.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.