Heurísticas para o problema de dimensionamento e roteirização de uma frota heterogênea utilizando o algoritmo Out-of-Kilter
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v10i2.152Abstract
Dado um conjunto de pontos de demanda e um conjunto de tipos de veículos, o Problema de Dimensionamento e Roteirização de uma Frota Heterogênea refere-se ao problema de compor e roteirizar uma frota de veículos, levando em consideração os custos fixos e variáveis, bem como restrições de capacidade, de tal forma que os custos de distribuição sejam minimizados. As heurísticas propostas baseiam-se em combinações de rotas obtidas a partir da solução de sucessivos problemas de designação. No presente trabalho, o problema de designação foi modelado como um Problema de Circulação com Custo Mínimo e solucionado através do algoritmo Out-of-Kilter. As heurísticas implementadas foram analisadas e comparadas para diferentes instâncias de problemas.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.