A interferência do módulo de resiliência do concreto asfáltico no período de projeto de pavimentos rodoviários

Authors

  • Erico Aliaga Cavaleiro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
  • Francisco Heber Lacerda de Oliveira Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.14295/transportes.v26i1.1456

Keywords:

Pavement Design, Design Life, Resilience Module, Performance.

Abstract

Road pavements are planned to meet certain design life depending on the materials and the traffic. The mechanistic analysis predicts that the Asphalt Concrete Resilience Module will be constant along its design life, a fact that diverges from the written material available found on the subject, the natural aging of the binder and the climatic conditions. In this paper, it was possible to verify that asphaltic pavements designed to attend moderate, heavy or very-heavy traffic, regardless of the support capacity of subgrade, can lose up to 78% of their design life from the third year of operation on, if the Asphalt Concrete Resilience Module obeys a decreasing trend, and a gain of up to 172% for an increasing trend. Thus, it is important to develop performance models that consider the factors that interfere with the behavior of Asphalt Concrete in order to develop projects that are more rational.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erico Aliaga Cavaleiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

Especialista em Infraestrutura de Transportes | Rodovias

Especialista em Projetos e Construção de Aeroportos

Engenheiro Civil

Tecnológo em Pavimentação

Francisco Heber Lacerda de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Engenharia de Transportes pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Transportes, da Universidade Federal do Ceará. Professor Adjunto do Departamento de Engenharia de Transportes, da Universidade Federal do Ceará. Affiliate Member in the American Society of Civil Engineers - ASCE. Tem experiência em Planejamento do Transporte Aéreo, Operação, Manutenção e Reabilitação de Infraestruturas Aeroportuárias, especialmente em pavimentos de pátios e de pistas de pouso e decolagem.

References

Balbo, J. T. (2007) Pavimentação asfáltica: materiais, projetos e restauração. São Paulo: Oficina de Textos.

Balbo, J. T. (2009) Pavimentos de concreto. São Paulo: Oficina de Textos.

Beer, F. P. e Johnston Junior, E. R. (1995) Resistência dos materiais. 3. ed. São Paulo: Makron Books.

Bernucci, L. B., Motta, L. M. G., Ceratti, J. A. C e Soares, J. B. (2008) Pavimentação asfáltica: formação básica para engenheiros. Rio de Janeiro: Petrobrás; Abeda.

Departamento de Estradas de Rodagem do Estado de São Paulo (2006) Projeto de Pavimentação. DER. IP-DE-P00/001. São Paulo.

Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes (1994) Solos – determinação do Índice de Suporte Califórnia utili-zando amostras não trabalhadas – método de ensaio. ME 049. DNIT. Rio de Janeiro: IPR.

Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes (2006). Manual de pavimentação. 3. ed. DNIT. Rio de Janeiro: IPR.

Magalhães, S. T. (2004) Misturas Asfálticas de Módulo Elevado para Pavimentos de Alto Desempenho. Dissertação (Mestrado) - COPPE - UFRJ, Rio de Janeiro.

Rohde, L. (2007) Estudo de Misturas Asfálticas de Módulo Elevado para Camadas Estruturais de Pavimentos. Tese (Doutorado) - UFRGS - Rio Grande do Sul.

Senço, W. (1997) Manual de Técnicas de Pavimentação. São Paulo: Pini.

Severi, A. A., Balbo, J. T. e Rodolfo, M. P. (1998) Conceitos mecanicistas básicos sobre pavimentos asfálticos. São Paulo: Universi-dade de São Paulo – USP.

Published

2018-04-30

How to Cite

Cavaleiro, E. A., & Oliveira, F. H. L. de. (2018). A interferência do módulo de resiliência do concreto asfáltico no período de projeto de pavimentos rodoviários. TRANSPORTES, 26(1), 84–93. https://doi.org/10.14295/transportes.v26i1.1456

Issue

Section

Artigos