Uma proposta de solução para o Aircraft Recovery Problem de companhias aéreas regulares de pequeno porte
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v25i1.1265Keywords:
Gestão das interrupções, aviação civil, Aircraft Recovery Problem, otimização.Abstract
A resolução do Aircraft Recovery Problem consiste em redefinir o sequenciamento das aeronaves, após interrup- ções das operações, que implique no menor custo operacional às companhias aéreas de voos regulares. O método adotado neste trabalho baseou-se na construção de uma rede tempo-espaço a partir dos dados de pousos e decolagens de uma companhia aérea brasileira. O modelo matemático do fluxo de custo mínimo foi implementado para o problema, o qual foi resolvido via Programação Linear Inteira. Foram realizados testes computacionais com centenas de instâncias e os resultados obtidos sugerem que a abordagem proposta é capaz de encontrar soluções melhores quando comparados com a simples estratégia de cancelar os voos atribuídos às aeronaves indisponíveis. Também foram realizados testes adicionais para verificar o impacto do fornecimento de uma aeronave extra no aeroporto com o maior número de voos operados pela companhia aérea estudada.Downloads
References
ARGÜELLO, Michael F.; BARD, Jonathan F.; YU, Gang (1997a). A GRASP
for aircraft routing in response to groundings and delays. Journal of Combinatorial Optimization, v. 1, n. 3, p. 211-228. DOI: 10.1023/A:1009772208981.
ARGÜELLO, Michael F.; BARD, Jonathan F.; YU, Gang (1998b). Models and methods for managing airline irregular operations. In: Operations Research in the Airline Industry. Springer US, p. 1-45. DOI: 10.1007/978-1-4615-5501-8_1.
ANAC (2013). Anuário do Transporte Aéreo: Dados Estatísticos e Econômicos de 2013. Brasília: Anac, 207 p.
BARD, Jonathan F.; YU, Gang; ARGUELLO, Michael F (2001). Optimizing
aircraft routings in response to groundings and delays. IIE Transactions, v. 33, n. 10, p. 931-947. DOI: 10.1080/07408170108936885.
BAZARGAN, Massoud (2012). Airline operations and scheduling. Ashgate Publishing, Ltd.
BISAILLON, Serge et al. (2011). A large neighbourhood search heuristic for the aircraft and passenger recovery problem. 4OR, v. 9, n. 2, p. 139-157. DOI: 10.1007/s10288-010-0145-5.
BELOBABA, Peter; ODONI, Amedeo; BARNHART, Cynthia (2009). The global airline industry. John Wiley & Sons. DOI:10.1002/9780470744734.
BRASIL (1986a). Lei nº 7565, 9 de dezembro de 1986. Código Brasileiro de Aeronáutica. Brasília.
BRASIL (2000b). Agência Nacional de Aviação Civil. IAC 1223, 19 de janeiro de 2000. Normas para confecção e aprovação de HOTRAN. Rio de Janeiro.
BRASIL (2000c). Agência Nacional de Aviação Civil. IAC 1224, 19 de janeiro de 2000. Normas para alterações em voos regulares e realização de voos não-regulares. Rio de Janeiro.
COOK, A.; TANNER, G (2013). Standard Inputs for EUROCONTROL Cost Benefit Analyses. Department of Transport Studies University of Westminster, University of California, Riverside.
HANSEN, Mark; ZOU, Bo (2013). Airport Operational Performance and Its
Impact on Airline Cost. Modelling and Managing Airport Performance, p. 119-143. DOI: 10.1002/9781118535844.ch5.
KOHL, Niklas et al. (2007). Airline disruption management - perspectives, experiences and outlook. Journal of Air Transport Management, v. 13, n. 3, p. 149-162. DOI: 10.1016/j.jairtraman.2007.01.001.
NICKKAR, Amirreza et al. (2015). Developing a model for solving the flight perturbation problem. Journal of Airline and Airport Management, v. 5, n. 1, p. 18-38. DOI: 10.3926/jairm.31.
TAHA, Hamdy A. Pesquisa operacional: uma visão geral. 8. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008. 359 p.
TEODOROVIĆ, Dušan; GUBERINIĆ, Slobodan (1984). Optimal dispatching strategy on an airline network after a schedule perturbation. European Journal of Operational Research, v. 15, n. 2, p. 178-182. DOI: 10.1016/0377-2217(84)90207-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.