Modelos de oportunidades intervenientes de distribuição de viagens: um novo método de calibração do modelo de Schneider
DOI:
https://doi.org/10.14295/transportes.v11i1.116Abstract
Uma das questões importantes, sobre a qual se debruçam pesquisadores e planejadores urbanos, é o desequilíbrio entre a demanda e a oferta de espaço viário de circulação de veículos e pessoas, decorrente do aumento populacional, da expansão física das cidades e de seus sistemas de atividades. Para estimar a matriz de origem-destino de viagens resultante destas alterações, os modelos de oportunidades intervenientes são credenciados pela consistência teórica que apresentam. Daí resulta a importância desses modelos "vis-à-vis" os modelos gravitacionais, na avaliação dos efeitos da expansão urbana sobre os padrões de distribuição de viagens de pessoas, estudos de market share, etc.. Após analisar criticamente o modelo de Schneider e seus procedimentos alternativos de calibração, os autores propõem um novo procedimento de calibração para este modelo, baseado numa nova maneira de determinar o parâmetro l, através do método da máxima verossimilhança. Tal procedimento conduziu a uma melhor interpretação desse parâmetro.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit papers for publication by TRANSPORTES agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant TRANSPORTES the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of this journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in TRANSPORTES.
- Authors are allowed and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after publication of the article. Authors are encouraged to use links to TRANSPORTES (e.g., DOIs or direct links) when posting the article online, as TRANSPORTES is freely available to all readers.
- Authors have secured all necessary clearances and written permissions to published the work and grant copyright under the terms of this agreement. Furthermore, the authors assume full responsibility for any copyright infringements related to the article, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding copyright infringement.
- Authors assume full responsibility for the contents of the article submitted for review, including all necessary clearances for divulgation of data and results, exonerating ANPET and TRANSPORTES of any responsibility regarding to this aspect.