Localização-alocação de centros de integração logística submetidos a demandas par-a-par

Authors

  • Vanessa de Almeida Guimarães Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ Universidade Federal do Rio de Janeiro - PET/COPPE/UFRJ
  • Glaydston Mattos Ribeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro - PET/COPPE/UFRJ
  • Vinicius Leal do Forte Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ
  • Abilio Lucena Universidade Federal do Rio de Janeiro - PESC/COPPE/UFRJ
  • Artur Monteiro Leitão Junior Ministério dos Transportes - SPNT/MT
  • Luiz Carlos de Souza Neves Pereira Ministério dos Transportes - SPNT/MT
  • Francielle Avancini Fornaciari Ministério dos Transportes - SPNT/MT

DOI:

https://doi.org/10.14295/transportes.v25i1.1027

Keywords:

Optimization, Logistic integration center, Transport planning.

Abstract

After the publication of the Brazilian National Logistics and Transportation Plan (PNLT), the strategic planning for the Brazilian transportation sector has indicated the need for Logistics Integration Centers – CILs so as to promote inter-modal transportation and, as a result, obtain efficiency gains and competitiveness for the country. This paper investigates the use of a location-allocation mathematical model for the problem that takes into account peer-to-peer demands and minimizes the total logistics costs. The model was tested on a problem instance that involves four economically relevant products and that relies on data originating from the PNLT, estimated for the year 2023. As a result, the model suggests the opening of 10 CILs, thus reducing transportation costs and enhancing the efficiency of the transportation sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTT – Agência Nacional de Transportes Terrestres (2016) Multimodal. Disponível em:<http://www.antt.gov.br/index.php/content/view/4963/Multimodal.html>. Acesso em: abr/2016.

Almur, S. A., Kara, B. Y. e Karasan, O. E. (2012) Multimodal hub location and hub network design, Omega, v. 40, p. 927 – 939. DOI:10.1016/j.omega.2012.02.005

Almur, S. e Kara, B.Y. (2008) Network hub location problems: The state of the art. European Journal of Operational Research, v. 190, p. 1 – 21. DOI:10.1016/j.ejor.2007.06.008

ANTAQ (2013) Plano Nacional de Integração Hidroviária – PNIH: Relatório de Metodologia. Desenvolvimento de Estudos e Análises das Hidrovias Brasileiras e suas Instalações Portuárias com Implantação de Base de Dados Georreferenciada e Sistema de Informações Geográficas. Brasília/DF.

Arnold, P., Peeters, D. e Thomas, I. (2004) Modelling a rail/road intermodal transportation system. Transportation Research Part E, v. 40, n. 3, p. 255 – 270. DOI:10.1016/j.tre.2003.08.005

Bhattacharya, A., Kumar, S. A., Tiwari, M. K. e Talluri, S. (2014), An intermodal freight transport system for optimal supply chain logistics, Transportation Research Part C, v. 38, p. 73 – 84. DOI: 10.1016/j.trc.2013.10.012

BNDES - Banco Nacional de Desenvolvimento (2011), Corredor Bioceânico Ferroviário – Estudos Técnicos Referentes ao Eixo de Capricórnio. In: Pesquisas e Estudos Técnicos Destinados à Avaliação Técnica, Econômico-Financeira e Jurídico-Regulatória de Soluções Destinadas a Viabilizar o Sistema Logístico Ferroviário de Carga entre os Portos no Sul/Sudeste do Brasil e os Portos do Chile, Volume 10 – Tarifas. Brasília/DF.

Brasil (1998) Lei nº 9.611, de 19 de fevereiro de 1998. Dispõe sobre o Transporte Multimodal de Cargas e dá outras providências. Brasília/DF.

Brasil (2000) Decreto nº 3.411, de 12 de abril de 2000. Regulamenta a Lei nº 9.611, de 19 de fevereiro de 1998, que dispõe sobre o Transporte Multimodal de Cargas, altera os Decretos nos 9l.030, de 5 de março de 1985, e 1.910, de 21 de maio de 1996, e dá outras providências. Brasília/DF.

Campbell, J. F. e O'Kelly, M. E. (2012) Twenty-Five Years of Hub Location Research. Transportation Science, v. 46, n. 2, p. 153 - 169. DOI: 10.1287/trsc.1120.0410

Chopra, S. e Meindl, P. (2011) Gestão da Cadeia de Suprimentos – estratégia, planejamento e operação. 4a edição, São Paulo: Pearson Prentice Hall.

CNT e COPPEAD (2002) Transporte de Cargas no Brasil: Ameaças e Oportunidades para o Desenvolvimento do País – Diagnóstico e Plano de Ação. In: Relatório da Confederação Nacional do Transporte – CNT, Centro de Estudos em Logística do Instituto de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração – COPPEAD e Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro/RJ.

CNT – Confederação Nacional dos Transportes (2014) Plano CNT de Transporte e Logística - 2014. Disponível em: http://www.cnt.org.br/Paginas/Plano-CNT-de-Log%C3%ADstica.aspx. Acesso: jan/2015.

Correa, V. H. C. e Ramos, P. (2010) A precariedade do transporte rodoviário brasileiro para o escoamento da produção de soja do Centro-Oeste: situação e perspectivas. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 48, n. 2, p. 447 - 442. DOI: 10.1590/S010320032010000200009

Costa, M. B. B. (2014) Utilização De Modelo De Localização-Alocação Para Identificação De Zoneamento Logístico Integrado Ao Planejamento Estratégico De Transportes. Tese Doutorado em Engenharia de Transportes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Brasil.

Crainic, T. G. e Laporte, G. (1997) Planning models for freight transportation. European Journal of Operational Research, v. 97, p. 409 - 438. DOI: 10.1016/S0377-2217(96)00298-6

Daskin, S. M., Snyder, L. V. e Berger, R. T. (2003) Facility Location in Supply Chain Design. Department of Industrial Engineering and Management Sciences Northwestern University, Evanston, Illinois, U.S.A. Working Paper No. 03-010.

Diniz, C. C.(2006) Dinâmica espacial e ordenamento do território. Comissão econômica para a América Latina e o Caribe – CEPAL. Acesso: 17/09/2014.

Dubke, A.F. (2006) Modelo de Localização de Terminais Especializados: um Estudo de Caso em Corredores de Exportação da Soja. Tese de Doutorado em Engenharia de Produção, Pontifícia Universidade Católica – PUC: Rio de Janeiro/RJ.

EPL - Empresa de Planejamento e Logística (2014), Programa de investimentos em logística. Brasília. Disponível em:<http://www.epl.gov.br/index.php>. Acesso em: mar/2014.‎

Farahani, R. Z., Hekmatfar, M., Arabani, A. B. e Nikbakhsh, E. (2013) Hub location problems: A review of models, classification, solution techniques, and applications. Computers & Industrial Engineering, v. 64, p. 1096 – 1109. DOI: 10.1016/j.cie.2013.01.012

Fleury, P. F. (2011) Infraestrutura – sonho ou realidade? In: 8º Fórum de economia da Fundação Getúlio Vargas, São Paulo.

Fleury, P. F. (2003) Terceirização logística no Brasil. In: FIGUEIREDO, K. F.; FLEURY, P. F.; WANKE, P. (Eds.) Logística e gerenciamento da cadeia de suprimentos: planejamento do fluxo de produtos e dos recursos. São Paulo: Editora Atlas.

Geoffrion, A.M. e Graves, G.W. (1974) Multicommodity Distribution System Design by Benders Decomposition. Management Science, n. 20, p. 822 - 844. DOI: 10.1287/mnsc.20.5.822

Groothedde, B., Ruijgrok, C. e Tavasszy, L. (2005) Towards collaborative, intermodal hub networks: A case study in the fast moving consumer goods market. Transportation Research Part E, v. 41, n. 6, p. 567 – 583. DOI: 10.1016/j.tre.2005.06.005

Guimarães, V. de A. (2015) Modelagem matemática para localização-alocação de centros de integração logística considerando as demandas par-a-par. Dissertação de mestrado em Engenharia de Transportes. PET/COPPE/UFRJ: Rio de Janeiro.

Ishfaq, R. e Sox, R. C. (2011) Hub location–allocation in intermodal logistic networks. European Journal of Operational Research, v. 210, p. 213 – 230. DOI: 10.1016/j.ejor.2010.09.017

Limbourg, S. e Jourquin, B. (2009) Optimal rail–road container terminal locations on the European network. Transportation Research Part E, v. 45, n. 4, p. 551 – 563. doi:10.1016/j.tre.2008.12.003

Lopes, S. S., Cardoso, M. P. e Piccinini, M. S. (2008) O Transporte rodoviário de carga e o papel do BNDES. Revista do BNDES, v. 14, n. 29, p. 35 - 60.

Meisel, F., Krischstein, T. e Bierwirth, C. (2013) Integrated production and intermodal transportation planning in large scale production–distribution-networks. Transportation Research Part E, v. 60, p. 62 – 78. DOI: 10.1016/j.tre.2013.10.003

Melo, M. T, Nickel, S. e Saldanha-da-Gama, F. (2009) Facility location and supply chain management: a review. European Journal of Operational Research, v. 196, p. 401 - 412. DOI: 10.1016/j.ejor.2008.05.007

Ministério da Agricultura – MA (2015) Agronegócios.

Ministério dos Transportes – MT (2007) Plano Nacional de Logística e Transportes: Sumário executivo. Brasília.

Ministério dos Transportes – MT (2009) Relatório Executivo PNLT. Brasília.

Ministério dos Transportes – MT (2012) Projeto de reavaliação de estimativas e metas do PNLT: Relatório Final. Brasília.

Moori, R. G. e Riquetti, A. (2014). Estação de Transbordo de Cargas como Mediador da Logística de Fertilizantes. Revista de Administração Contemporânea, v. 18, n. 6, p. 748 - 771. DOI: 10.1590/1982-7849rac20141189

Padula, R. (2008) Transportes - Fundamentos e propostas para o Brasil. Brasília: Confea. Disponível em:<http://www.confea.org.br/media/Livro_Transportes.pdf>.

Quadros, S. G. R. e Nassi, C. D. (2015) An evaluation on the criteria to prioritize transportation infrastructure investments in Brazil. Transport Policy, v. 40, p. 8 - 16. DOI: 10.1016/j.tranpol.2015.02.002

Racunica, I. e Wynter, L. (2005) Optimal location of intermodal freight hubs. Transportation Research Part B, v. 39, n. 5, p. 453 – 477. DOI: 10.1016/j.trb.2004.07.001

Shapiro, A., Dentcheva, D. e Ruszczyński, A. (2009) Lectures on stochastic programming: modeling and theory. MPS-SIAM series on optimization. Society for Industrial and Applied Mathematics: Philadelphia.

Silva, E. L. e Menezes, E. M. (2001) Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 3ª ed. rev. Atual. Florianópolis: UFSC.

Sirikijpanichkul, A. e Ferreira, L. (2005) Multi-Objective Evaluation of Intermodal Freight Terminal Location Decisions. In: Proceedings of the 27th Conference of Australian Institute of Transport Research (CAITR), Queensland University of Technology.

Slack, N., Chambers, S. e Johnnston, R. (2009) Administração da Produção. 3ª ed. São Paulo: Editora Altas.

USP – Universidade de São Paulo (2012) Sistema de Informações de Fretes – SIFRECA. Grupo de Pesquisa e Extensão em Logística Agroindustrial – ESALQ-LOG, Piracicaba/SP.

Vanderbeck, F. e Wolsey, L. A. (2010) Reformulation and Decomposition of Integer Programs. In: 50 Years of Integer Programming 1958-2008 - From the Early Years to the State-of-the-Art. Orgs: Junger, J et al.. Springer.

Vasconcelos, A. D., Nassi, C. D. e Lopes, L. A. S. (2011) The uncapacitated hub location problem in networks under decentralized management. Computers and Operational Research, v. 32, p. 467 - 984. DOI: 10.1016/j.cor.2011.03.004

Vidovic, M., Zecevic, S., Kilibarda, M., Vlajic, J., Bjelic, N. e Tadic, S. (2011) The p-hub model with hub-catchment areas, existing hubs, and simulation: A case study of Serbian intermodal terminals. Networks and Spatial Economics, v. 11, n. 2, p. 295 – 314. DOI:10.1007/s11067-009-9126-7

Published

2017-03-01

How to Cite

Guimarães, V. de A., Ribeiro, G. M., do Forte, V. L., Lucena, A., Leitão Junior, A. M., Pereira, L. C. de S. N., & Fornaciari, F. A. (2017). Localização-alocação de centros de integração logística submetidos a demandas par-a-par. TRANSPORTES, 25(1), 51–60. https://doi.org/10.14295/transportes.v25i1.1027

Issue

Section

Artigos