Asphalt concrete temperature control in road reabilitation: its impact on initial pavement roughness

Authors

  • Débora Raquel Pavi Secretaria de Estado da Infraestrutura e Mobilidade de Santa Catarina, Santa Catarina - Brasil
  • Deividi da Silva Pereira Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil
  • Lucas Dotto Bueno Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil
  • Luciano Pivoto Specht Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil
  • Fernando Zucchi Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil
  • Rogério Cattelan Antocheves Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.14295/transportes.v29i4.2381

Keywords:

Roughness, Constructive process, Operating costs

Abstract

The roughness of the pavement reflects the user's perception of trafficability and comfort. Therefore, its quantification is essential, including in the executive phase, to mitigate its impacts on pavement performance. In this context, this paper objective to monitor the roughness before and after the execution of a road restoration, where the effective reduction of the IRI was evaluated, and identified the constructive singularities that impacted this index, from the detailed monitoring of the executive process, with emphasis on temperature monitoring asphalt concrete applied with thermographic camera. During this follow-up, some extraordinary situations that determined the peaks of IRI were identified, standing out the irregular distribution of mass by the paver; manual surface finishing; incorrect execution of the transversal joints; and the thermal differentials in the execution places. The analyzes based on the HDM-4, relating IRI values to the users' operating costs, indicated that the constructive failures observed significantly affected their costs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Raquel Pavi, Secretaria de Estado da Infraestrutura e Mobilidade de Santa Catarina, Santa Catarina - Brasil

Engenheira Civil na Secretaria de Estado da Infraestrutura e Mobilidade de Santa Catarina (SIE), mestra – UFSM – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS.

Deividi da Silva Pereira, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil

Professor - pesquisador – UFSM – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS

Lucas Dotto Bueno, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil

Engenheiro Civil, doutor – UFSM – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS

Luciano Pivoto Specht, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil

Professor - pesquisador – UFSM – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS

Fernando Zucchi, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil

Engenheiro Civil, mestrando – UFSM – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS

Rogério Cattelan Antocheves, Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul - Brasil

Professor - pesquisador – UFSM – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS

References

Aashto (2008) Mechanistic–Empirical Pavement Design Guide (MEPDG). American Association of Highway and Transportation Officials, Washington, D.C., EUA.

Astm (2008) E1926/08 Standard Practice for Computing International Roughness Index of Roads from Longitudinal Profile Measurements. American Society of Testing and Materials, West Conshohocken, EUA.

Barella, R. M. (2008) Contribuição para a avaliação da irregularidade longitudinal de pavimentos com perfilômetros inerciais. Tese (Doutorado), Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo - SP.

Bueno, L. D. (2019) Contribuição para a previsão empírico-mecanicista da irregularidade longitudinal e seus desdobramentos econômicos em pavimentos asfálticos. Tese (Doutorado), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria - RS.

Bisconsini, D. R. (2016) Avaliação da Irregularidade Longitudinal dos Pavimentos com Dados Coletados por Smartphones. Disser-tação (Mestrado), Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo, São Carlos - SP.

Ceratti, J. A. P; Bernucci, L. B e Soares, J. B. (2015) Utilização de ligantes asfálticos em serviços de pavimentação. 1ª Edição, Abeda, Rio de Janeiro - RJ.

Chesher, A. e Harrison, R. (1987) Vehicle Operating Costs - Evidence from Developing Countries. World Bank, 392p., Washington, EUA.

Dnit (2006) Manual de Restauração de Pavimentos Asfálticos, 2ª Edição, Departamento Nacional de Infraestrutura de Trans-portes, Rio de Janeiro - RJ.

Dnit (2011) Manual de Gerência de Pavimentos, Publicação IPR – 745, Departamento Nacional de Infraestrutura de Transpor-tes, Rio de Janeiro - RJ.

Dnit (2003) DNIT-PRO 006/2003: Avaliação Objetiva da Superfície de Pavimentos Flexíveis e Semi-rígidos – Procedimento – PRO, Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes, Rio de Janeiro - RJ.

Dner (1994) DNER-PRO 182/94: Medição da Irregularidade de Superfície de Pavimento com Sistemas Integradores IPR/USP e Maysmeter, Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes, Rio de Janeiro - RJ.

Echeverria, J. A. S. (2011) Avaliação do efeito de restaurações com fresagem e recapeamento nas condições funcional e estrutural de pavimentos com volume de tráfego médio. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre - RS.

Faccin, C.; Specht, L. P.; Lima, R. C. A.; Tombezi, V. M.; Tanski, M. C. e Just, M. L. (2015) Utilização de câmera infravermelha no controle executivo de misturas asfálticas a quente. Revista Estradas V.20 p.34 – 41, Porto Alegre - RS.

Farias, M. M. e Souza, R. O. (2002) Irregularidade Longitudinal e sua influência na Avaliação Funcional de Pavimentos. Encontro Nacional de Conservação Rodoviária – VI ENACOR. Brasília - BSB.

Haas, R.; Hudson, W. R. e Zaniewski, J. (1994) Modern pavement management. Krieger Publishing Company, Malabar, EUA.

Islam, S. e Butlar, W. G. (2012) Effect of pavement roughness on user costs. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2285. p. 47-55. Washington, EUA. DOI: 10.3141/2285-06

Lavaud, P. (2011) Como Construir Pavimentos Asfálticos Duráveis Com Menores Custos De Manutenção. Congresso brasileiro de Rodovias e Concessões CBR&C e 7ª Exposição Internacional de Produtos para Rodovias – Brasvias, Anais, não paginado, Foz do Iguaçu - PR.

Lerch, R. L. (2002) Previsão de irregularidade pós-recape em rodovias do RS: ajuste do modelo HDM-4. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre - RS.

Leite, L. F. M. e Motta, L. M. G. (2019) Fator de ajuste de pagamentos em obras rodoviárias: vantagens e desvantagens e utilização no Brasil. 9º Congresso Rodoviário Português. Lisboa, Portugal.

Nakahara, S. M. (2005) Estudo do desempenho de reforços de pavimentos asfálticos em vias sujeitas a tráfego comercial pesado. Tese (Doutorado), Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo - SP.

Paterson, W. D. O. (1987) Road Deterioration and Maintenance Effects - Models for Planning and Management. 472 p. World Bank. Washington, EUA.

Pavi, D. R. (2019) Identificação De Fatores Construtivos Que Contribuem Para O Aumento Da Irregularidade Longitudinal A Partir Do Monitoramento De Implantação E Restauração De Trechos Rodoviários. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria - RS.

Pinto, S. e Preussler, E. (2002) Pavimentação Rodoviária: conceitos fundamentais sobre pavimentos flexíveis. Copiarte, Rio de Janeiro - RJ.

Sayers, M. W. e Karamihas, S. M. (1998) The little book of profiling – Basic Information about Measuring and Interpreting Road Profiles. University of Michigan, Ann Arbour, EUA.

Soncim, S. P.; Fernandes Jr. J. L e Campos, L. E. P. (2013) Modelo de desempenho de irregularidade longitudinal desenvolvido com base em dados da rede de rodovias em tratamento superficial duplo do Estado da Bahia. Revista Transportes V. 21, N. 3, P. 22–30. DOI: 10.4237/transportes.v21i3.681.

Published

2021-10-05

How to Cite

Pavi, D. R., Pereira, D. da S., Bueno, L. D. ., Specht, L. P. ., Zucchi, F., & Antocheves, R. C. . (2021). Asphalt concrete temperature control in road reabilitation: its impact on initial pavement roughness. TRANSPORTES, 29(3), 2381. https://doi.org/10.14295/transportes.v29i4.2381

Issue

Section

Artigos