Use of multi-criteria decision analysis to classify and regulate interstate bus services in Brazil

Hugo Alves Silva Ribeiro, José Expedito Brandão Filho, Paulo Henrique da Silva Costa, Marcelo Grangeiro Quirino

Resumo


Os serviços de ônibus interestaduais no Brasil podem ocorrer entre municípios próximos ou distantes. Na primeira situação, o serviço deve ser classificado como ‘semiurbano’, delegado por permissão pelo Poder Público Federal, exigindo processo licitatório e operado com ônibus urbanos. Na outra situação, o serviço deve ser classificado como ‘rodoviário’, o qual é diretamente autorizado pela autoridade pública e deve ser operado por ônibus rodoviários. A lei brasileira diferencia cidades ‘próximas’ ou ‘distantes’ quando o serviço ocorre com características ‘urbanas’ ou ‘regionais’, mas não especifica parâmetros para essa distinção. Este artigo apresenta um método multicritério utilizado para melhor classificar e regular os serviços de transporte interestadual de passageiros. Como resultado, a técnica foi aplicada em 11 mercados interestaduais, dos quais 4 foram considerados ‘semiurbanos’. Em conclusão, o estudo foi utilizado para apoiar a decisão do governo.

Palavras-chave


Análise multicritério de apoio à decisão, Regulamentação de transporte, Classificação de serviço de ônibus.

Texto completo:

PDF (English)

Referências


Adelt, F.; J. Weyer; S. Hoffmann; and A. Ihrig (2018) Simulation of the Governance of Complex Systems (SimCo): Basic Con-cepts and Experiments on Urban Transportation. Journal of Artificial Societies & Social Simulation, v. 21, n. 2. DOI: 10.18564/jasss.3654

Bana e Costa, C. and J. Vansnick (1994) MACBETH: An interactive path towards the construction of cardinal value functions. International Transactions in Operational Research, v. 1, n. 4, p. 489–500. DOI: 10.1016/0969-6016(94)90010-8.

Bana e Costa, C. and J. Vansnick (1999) “Preference relations and MCDM” In T. Gál, T. Stewart, e T. Hanne (eds.), Multiple criteria decision making: advances in MCDM models, algorithms, theory, and applications. Massachusetts: Kluwer Academic Pub-lishers, p. 4.1-4.23

Bana e Costa, C.; J. De Corte and J. Vansnick (2012) MACBETH. International Journal of Information Technology and Decision Making, v. 11, n. 2, p. 359–387. DOI: 10.1142/S0219622012400068

Banister, D. (2008) The sustainable mobility paradigm. Transport Policy, v. 15, n. 2, p. 73-80. DOI: 10.1016/j.tranpol.2007.10.005

Bortoluzzi, S. C.; S. R. Ensslin; L. Ensslin and M. O. de Almeida (2017) Multicriteria decision aid tool for the operational man-agement of an industry: a constructivist case. Brazilian Journal of Operations & Production Management, v. 14, n. 2, p. 165-182. DOI: 10.14488/BJOPM.2017.v14.n2.a4

Brandão Filho, J. E.; H. A. S. Ribeiro and C. S. de Oliveira (2016) Método para classificação dos mercados de transporte rodoviá-rio interestadual semiurbano de passageiros. Anais do XXX Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes, ANPET, Rio de Janeiro, Brazil. http://www.anpet.org.br/xxxanpet/site/anais_busca_online/documents/6_150_AC.pdf. (Consulted on Sep-tember 6, 2017)

Brazil (2001) 10,233/2001 Brazilian law, which Provides for the restructuring of water and land transport, creates the National Council for Transport Policy Integration, the National Land Transport Agency, the National Waterway Transportation Agency and the National Department of Transport Infrastructure, and makes other arrangements. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/LEIS_2001/L10233.htm. (Consulted on September 6, 2017)

Costa, P. H. S.; M. G. Quirino and S. R. Granemann (2017) Avaliação da qualidade nos serviços de transporte rodoviário interestadual semiurbano de passageiros da região do Distrito Federal e dos municípios de seu entorno. Revista Transportes, v. 25, n. 4, p. 83-95. DOI: 10.14295/transportes.v25i4.1121

Costa, P. H. S. and S. R. Granemann (2017) Metodologia multicritério para classificar as empresas de transporte rodoviário interestadual semiurbano de passageiros por nível de serviço. Revista Transportes, v. 25, n. 3, p. 126-137. DOI: 10.14295/transportes.v25i3.1301

Da Silva, A. N. R.; M. da Silva Costa and M. H. Macedo (2008) Multiple views of sustainable urban mobility: The case of Brazil. Transport Policy, v. 15, n. 6, p. 350-360. DOI: 10.1016/j.tranpol.2008.12.003

Davidson, W.; R. Donnelly; P. Vovsha; J. Freedman; S. Ruegg; J. Hicks; J. Castiglione; and R. Picado (2007) Synthesis of first practices and operational research approaches in activity-based travel demand modeling. Transportation Research Part A: Policy and Practice, v. 41, n. 5, p. 464-488. DOI: 10.1016/j.tra.2006.09.003

De Luca, S. (2014) Public engagement in strategic transportation planning: An analytic hierarchy process based approach. Transport Policy, v. 33, p. 110-124. DOI: 10.1016/j.tranpol.2014.03.002

Ensslin, L.; A. Dutra and S. R. Ensslin (2000) MCDA: a constructivist approach to the management of human resources at a governmental agency. International Transactions in Operational Research, v. 7, n 1, p. 79-100. DOI: 10.1111/j.1475.3995.2000.tb00186.x

Ferretti, V. and A. Degioanni (2017) How to support the design and evaluation of redevelopment projects for disused rail-ways? A methodological proposal and key lessons learned. Transportation Research Part D: Transport and Environment, v. 52, p. 29-48. DOI: 10.1016/j.trd.2017.02.008

Gouvêa, R. G. (2009) Diretrizes para a gestão metropolitana no Brasil. Revista EURE, v. 35, n. 104, p. 47-76. DOI: 10.4067/S0250-71612009000100003

Guitouni, A. and J. Martel (1998) Tentative guidelines to help choosing an appropriate MCDA method. European Journal of Operational Research, v. 109, n 2, p. 501–521. DOI: 10.1016/S0377-2217(98)00073-3

Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada – IPEA (2015) Atlas de vulnerabilidade social nos municípios brasileiros. Brasília: Ipea. http://ivs.ipea.gov.br/images/publicacoes/Ivs/publicacao_atlas_ivs.pdf. (Consulted on January 22, 2019)

Ishizaka, A. and S. Siraj (2017) Are multi-criteria decision-making tools useful? An experimental comparative study of three methods. European Journal of Operational Research, v. 264, n. 2, p. 462-471. DOI: 10.1016/J.EJOR.2017.05.041

Ma, W.; G. Jiang; W. Li; T. Zhou and R. Zhang (2019) Multifunctionality assessment of the land use system in rural residential areas: Confronting land use supply with rural sustainability demand. Journal of environmental management, v. 231, n. 1, p. 73-85. DOI: 10.1016/j.jenvman.2018.09.053

Macharis, C. and A. Bernardini (2015) Reviewing the use of Multi-Criteria Decision Analysis for the evaluation of transport projects: Time for a multi-actor approach. Transport Policy, v. 37, p. 177-186. DOI: 10.1016/j.tranpol.2014.11.002

Macharis, C.; A. De Witte and L. Turcksin (2010) The Multi-Actor Multi-Criteria Analysis (MAMCA) application in the Flemish long-term decision making process on mobility and logistics. Transport Policy, v. 17, n. 5, p. 303-311. DOI: 10.1016/j.tranpol.2010.02.004

Mandic, D.; P. Jovanovic and M. Bugarinovic (2014) Two-phase model for multi-criteria project ranking: Serbian Railways case study. Transport Policy, v. 36, p. 88-104. DOI: 10.1016/j.tranpol.2014.08.002

Marttunen, M.; J. Lienert and V. Belton (2017) Structuring problems for Multi-Criteria Decision Analysis in practice: A literature review of method combinations. European Journal of Operational Research. v. 263, n. 1, p. 1–17. DOI: 10.1016/j.ejor.2017.04.041

Nunes, N. T. R. (2010) Sistema de ônibus semiurbano: uma maneira eficiente de redução de tarifas. Revista dos Transportes Públicos, v. 124, p. 103-110. http://files-server.antp.org.br/_5dotSystem/download/dcmDocument/2013/01/10/5DC381D9-CEA2-400B-8BC8-CA30098F7A96.pdf. (Consulted on January 10, 2019)

Ojima, R. (2007) The dimensions of urban sprawl and a methodological proposal for comparative studies: a social-spatial approach in Brazilian urban agglomerations. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 24, n. 2, p. 277-300. DOI: 10.1590/S0102-30982007000200007

Pires, M. R. G. M.; L. B. D. Göttems; C. M. F. Martins; D. Guilhem and E. D. Alves (2010) Supply and demand of the medium-complexity/SUS: relation with primary health care. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, p. 1009-1019. DOI: 10.1590/S1413-81232010000700007

Quadros, S. G. R. and C. D. Nassi (2015) An evaluation on the criteria to prioritize transportation infrastructure investments in Brazil. Transport Policy, v. 40, p. 8-16. DOI: 10.1016/j.tranpol.2015.02.002

Sayers, T. M.; A. T. Jessop and P. J. Hills (2003) Multi-criteria evaluation of transport options—flexible, transparent and user-friendly?. Transport Policy, v. 10, n. 2, p. 95-105. DOI: 10.1016/S0967-070X(02)00049-5

Schiller, A. O. S. B. (2018) The new grant making model of authorization established by Law n. 12,996/2014 and its effects on public interstate and international passenger road transport sector. Revista Digital de Direito Administrativo, v. 5, n. 2, p. 151-179. DOI: 10.11606/issn.2319-0558.v5i2p151-179

Waddell, P. (2011) Integrated Land Use and Transportation Planning and Modelling: Addressing Challenges in Research and Practice. Transport Reviews, v. 31, n. 2, p. 209-229. DOI: 10.1080/01441647.2010.525671




DOI: https://doi.org/10.14295/transportes.v27i4.1724

Métricas do artigo

Carregando Métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM


Direitos autorais 2019 Hugo Alves Silva Ribeiro, José Expedito Brandão Filho, Paulo Henrique da Silva Costa, Marcelo Grangeiro Quirino

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

TRANSPORTES (ISSN: 2237-1346) é uma publicação da ANPET - Associação Nacional de Pesquisa e Ensino em Transportes (www.anpet.org.br)

 

Licença Creative Commons

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.